De Fiat Fullback loopt op z’n laatste benen. De verkoop van de Italiaanse pick-up op Mitsubishi L200-basis blijft ver beneden de verwachtingen, waardoor de Fiat-boekhouders hun veto hebben gesteld voor de ontwikkeling van een opvolger.

Toen Fiat en Mitsubishi in 2016 hun intenties kenbaar maakten om een gezamenlijke pick-up (de L200) te vermarkten, zag de toekomst er nochtans rooskleurig uit. De pick-upmarkt was – en is nog steeds – in volle expansie, waardoor Fiat een makkelijke manier leek gevonden te hebben om een nieuwe niche aan te boren. Wat de Italianen echter niet hadden ingecalculeerd, was dat Renault (met de Alaskan), Mercedes-Benz (met de X-Klasse) en SsangYong (met de Musso) niet veel later ook hun deel van de koek zouden komen opeisen.

Vandaag zijn we drie jaar verder, heeft de veelbesproken WLTP-cyclus zijn intrede gemaakt en maakt Mitsubishi zich op om zijn L200 te vervangen. Dat er ten huize Mitsubishi bij de voorstelling van die nieuwe L200 met geen woord gerept werd over de Italiaanse connectie, deed al vermoeden dat de Fiat-top de samenwerking nog volop aan het evalueren was. Intussen heeft Richard Chamberlain, directeur van de Britse Fiat Professional-afdeling, op het Salon van Birmingham laten verstaan dat de beslissing gevallen is: basta.