Test BMW M2 Competition: Uitsmijter

291

Wat ze bij BMW ook moge beweren, de sportieve toekomst van het merk is wel degelijk in gevaar. De compacte berline met achterwielaandrijving, de soort die Motorsport groot heeft gemaakt, is met uitsterven bedreigd. BMW heeft intussen al aangekondigd dat de volgende 1 Reeks, waarop deze 2 Reeks gebaseerd is, als voorwielaandrijver door het leven zal gaan. Bijgevolg is het zo goed als zeker dat BMW M met een vierwielaangedreven 1 Reeks voor de pinnen zal komen, die – net als de M5 – zijn voortrein weliswaar zal kunnen loskoppelen. Vijgen na Pasen, horen we de diehards al denken. Heeft BMW écht zijn ziel aan de duivel verkocht?

De laatste M2

Neen, we willen er voorlopig nog niet aan denken. Niet wanneer we eraan herinnerd worden hoe steengoed de huidige M2 Competition wel is. Sunset orange, gesmede zwarte velgen, viervoudige uitlaat, forse spoilers en zwarte nieren: dit is exact hoe je hem hebben wil. Zeker in combinatie met de accessoires van onze Performance-versie, zoals de spiegelbehuizing uit koolstofvezel en de aangepaste zijschorten. Prestatiebevorderend werken ze niet, maar het staat hem wonderwel.

De explosieve zescilinder is een absoluut juweeltje. Let ook op de overvloed aan koolstofvezel…

Wanneer we de sleutels van onze oranje speelkameraad overhandigd krijgen, wacht ons echter een koude douche. Letterlijk. Aprilse grillen en hagelnieuwe banden, niet bepaald de beste combinatie om het onderste uit de kan te halen…

De ingenieurs van Motorsport hebben de oude 3 liter met enkele turbo bij het huisvuil gezet, om zich vervolgens op de nieuwe zes-in-lijn uit de M3 en M4 te storten. Dankzij betere smering en koeling piekt het vermogen voortaan op 410 pk en 550 Nm aan koppel. En dan dat geluid! Rauw, hees… en alles ertussenin. Kleine plofjes wanneer je het gas lost: onbetaalbare protpret. Bovendien konden we BMW Belgium niet dankbaar genoeg zijn om deze bolide nog met een handbak te bestellen. Ja, dat bestaat nog. Gelukkig maar!

Orgasmes aan 7.600 t/min

410 pk, da’s ruim voldoende… om jezelf pijn te doen, je rijbewijs te riskeren of je passagiers hoorndol te draaien. Misschien is het zelfs wat te veel van het goeie om je te amuseren op onze dichtgeslibde wegen. Tijdens onze testweek hadden we namelijk alle moeite van de wereld om een plekje te vinden waar we de hele cavalerie konden aanspreken. Wanneer het wel kon, leerden we een volle en karakteristieke motor kennen, waarvan de begrenzer voortaan pas aan 7.600 t/min in actie schiet.

Maar… waarom?

Het vervolg van het verhaal brengt ons bij enkele kleine kantjes van deze M2 Competition. Waarom, BMW, heb je in godsnaam zo’n vuistdik stuurwiel geïnstalleerd? Het heeft geen nut, is niet ergonomisch en vervaagt de connectie tussen mens en machine. Hetzelfde geldt voor de automatische tussengasfunctie, die soms als storend kan worden ervaren. Hoewel die zich voortaan laat parametreren, moet je wel het ESP uitschakelen om je er volledig van te ontdoen. Opnieuw: waarom? Joost mag het weten. Voor de fijnproevers vermelden we nog een iets te lange koppelingsslag, met name bij een sportieve rijstijl. Puristen letten best ook goed op de juiste bandenkeuze, te meer daar onze Belgische weers- en wegomstandigheden soms tot vervaarlijke situaties kunnen leiden.

Ondanks zijn oorlogsmentaliteit vergt de M2 Competition verrassend weinig opofferingen bij dagelijks gebruik.

Genoeg gezeurd. Laten we het eens over het rijgedrag hebben, één van de absolute fortes van deze M. De precieze en snedige besturing schept meteen vertrouwen, vertrouwen dat het chassis vrijwel nooit zal beschamen. Deze M2 verwent liefhebbers van het snellere bochtenwerk, maar verstaat ook de kunst om O’s en S’en op het wegdek te schilderen. Daarvoor is echter wel de nodige behendigheid vereist, want met zijn brede rubbers en zijn elektronisch geregelde differentieel met beperkte slip duurt het bijzonder lang vooraleer je de M2 uit zijn lood slaat. Pas op: als je echt aandringt, kan deze M2 Competition als een echte hoonigan tekeergaan, maar wij leerden hem vooral te appreciëren als een sportwagen die zich perfect leent voor dagelijks gebruik. Geciviliseerd, bijna comfortabel zelfs…

Conclusie:

We waren kansloos. Nog voor we het goed en wel beseften, waren we al smoorverliefd op deze met uitsterven bedreigde speelvogel. Een karakteristieke machine, waarvan de betoverende zescilindermotor wordt versterkt door een efficiënt en veelzijdig chassis. We betreuren wel dat BMW een aantal bedenkelijke keuzes heeft gemaakt, in een poging om zowel de echte puristen als de oppervlakkige Fast & Furious-fans te plezieren. Dat gezegd zijnde, hoef je je zeker niet bekocht te voelen wanneer je zopas 64.950 euro op de rekening van BMW hebt gestort. Niet alleen is het een correcte prijs voor een sportwagen van dit kaliber, voor ons is het misschien zelfs de beste M die je vandaag kunt kopen…