5 dingen die je moet weten over de ID.3, Volkswagens 30.000 euro kostende Tesla-killer

827

Vanmiddag heeft Volkswagen officieel de orderboeken geopend voor de ID.3, een elektrische middenklasser die – dixit Volkswagen – even baanbrekend wordt als de Kever en de Golf. Wat we tot nu toe al weten over die ID.3? Een overzicht:

Salondebuut in september, leveringen zomer 2020

Tijdens een grootschalig lanceringsevenement in Berlijn heeft Volkswagen eindelijk concrete informatie gelost over het toekomstige ID-gamma, waarmee Wolfsburg nu al een paar jaar de internationale autosalon afstruint. De roerganger voor Volkswagens elektro-offensief wordt deze ID.3 (voorheen gekend als I.D. Neo), een middenklasser die in september op de IAA in Frankfurt zijn debuut zal beleven en tegen de zomer van volgend jaar op de Belgische markt verschijnt. Zonder psychedelische wrapping, hopen we dan.

Op MEB-basis

De ID.3 rust logischerwijze op het gloednieuwe modulaire MEB-platform, waarop de Volkswagen-groep de komende jaren een veelvoud aan elektrische VW’s, Skoda’s, Seat’s en Audi’s zal bouwen. De naamgeving doet alvast vermoeden dat er ook kleinere (ID.1, ID.2) en grotere (ID.4? ID.5?) modellen in de pijplijn zitten, al dan niet gebaseerd op de I.D. Buzz-, I.D. Crozz- en I.D. Vizzion- concept cars.

3 verschillende versies, rijbereik van 320 tot 550 kilometer

Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, biedt Volkswagen zijn ID.3 aan in drie verschillende batterijversies: een instapper van 45 kW die een rijbereik van 330 kilometer garandeert, een middelgrote variant van 58 kW (420 km actieradius) en een topversie met 77 kW en een WLTP-rijbereik van 550 kilometer. Alle versies krijgen een elektromotor op de achteras, waarvan het vermogen piekt bij 170 pk.

Prijzen vanaf 30.000 euro

Die gediversifieerde aandrijfstrategie resulteert niet alleen in een EV naar ieders verplaatsingsbehoefte, maar vooral ook naar ieders budget. Volkswagen maakt zich sterk dat de goedkoopste versie onder de psychologische grens van 30.000 euro zal blijven, ruim onder de instapprijs voor die andere ‘betaalbare’ premium-EV: de Tesla Model 3. De versie met 58 kW, die volgens Volkswagen het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen, zou op de Duitse thuismarkt rond de 40.000 euro gaan kosten.

Gratis laden… als je snel bent

Volkswagen geeft de aftrap van zijn elektrische revolutie met 30.000 exemplaren van de ID.3 1st, een lanceringseditie met 58 kW-batterij die je momenteel al kan reserveren op de officiële Volkswagen-website. Early birds worden trouwens beloond, want eigenaars van een ID.3 1st mogen het eerste jaar ‘tanken’ op kosten van de constructeur (met een maximum van 2.000 kWh). Om zeker te zijn dat je één van de Limited Editions krijgt toegewezen, moet je wel een voorschot van 1.000 euro overmaken.