In navolging van de DS7 Crossback E-Tense en de Peugeot 3008 Hybrid4 krijgt ook de op hetzelfde platform gestoelde Opel Grandland X een plug-in hybride versie. De Duitser kan rekenen op dezelfde 1.6 viercilinder-turbomotor van 200 pk en dubbele elektromotor (eentje op elke as) van elk 109 pk die we kennen uit zijn twee Franse neefjes, goed voor een systeemvermogen van 300 pk. Daarmee zou het verbruik moeten zakken naar 2,2 l/100km en de uitstoot naar 49 g/km volgens de naar NEDC omgerekende WLTP-testcyclus.

Volgens diezelfde testcyclus zou de Grandland X 50 km ver geraken met een volgeladen batterij (13,2 kWh). Een volledige laadbeurt neemt ongeveer 1 uur en 50 minuten in beslag.

Zwarte motorkap

De Grandland beschikt over vier rijmodi: elektrisch, hybride, 4×4 en sport. Ja, dat lees je goed: dankzij de op de achteras gemonteerde elektromotor is deze plug-in hybride de eerste (en enige) vierwielaangedreven Grandland in het Opel-gamma.

Voorts verschilt de plug-in hybride Opel nauwelijks van zijn broertjes met een benzine- of dieselmotor in het vooronder. Op visueel vlak kan je kiezen voor een zwarte motorkap, op technologisch vlak introduceert Opel het ‘One Pedal Driving’.

Concreet komt het erop neer dat de wagen zelf remt en tot stilstand komt wanneer je het gaspedaal loslaat. Op die manier wordt de batterij opgeladen. Een handigheidje dat we bijvoorbeeld ook al in de Nissan LEAF konden testen en het zuiver elektrische bereik van de Grandland X Hybrid4 met gemiddeld 10 procent zou doen toenemen.