John Cooper Works, JCW voor de vrienden, heeft de nieuwe Mini Club- en Countryman zopas gezegend met de 2 liter-turbobenzine uit de BMW X2 M35i. Die perst zomaar even 75 (!) extra pk’s uit de longen, om voortaan te pieken bij 306 stuks.

Wanneer Mini nieuwe John Cooper Works-modellen boven het doopvont houdt, dan hoor je als rechtgeaarde petrolhead natuurlijk spontaan op het puntje van je stoel te gaan zitten. Niet dat er met de ‘gewone’ Mini’s geen land te bezeilen valt – zelfs met een 1,5 liter-driecilinder gaat een Mini behoorlijk fluks door het leven – maar de combinatie van meer pk’s en een nog wat behendiger onderstel hebben hetzelfde effect op de 60-jarige Brit… als drugs op Mick Jagger.

Voor de mosterd zijn de jongens van Mini echter niet bij de Rolling Stones, maar bij de iets minder losbandige Duitsers van moederhuis BMW gaan aankloppen. Zo lenen de Clubman en Countryman JCW de 2 liter-turbobenzine uit de recent voorgestelde X2 M35i, de krachtigste viercilinder die Mini (en BMW) ooit in een productiemodel heeft gelepeld. Met een totale cavalerie van 306 pk en 450 Nm, die standaard over de vier wielen wordt verdeeld, tonen de nieuwe JCW-derivaten zich zomaar even 75 pk sterker dan hun respectievelijke voorgangers, goed voor een winst van zo’n anderhalve seconde op de obligate spurt van 0 tot 100 (4,9 voor de Clubman, 5,1 voor de Countryman). De gekende ZF-automaat met acht verhoudingen komt als standaard, net als een mechanische zelfsper op de vooras. Ook het chassis, de ophanging en de remmenwinkel werden onder handen genomen, tot slot krijgen de JCW’s ook een herziene uitlaatlijn mee die de zweep nog wat harder doet knallen.

Prijzen zijn er op het moment van schrijven nog niet, maar wellicht zullen de eerste exemplaren niet lang meer op zich laten wachten. Volgend jaar heeft Mini namelijk een nog wat extremere Mini JCW GP gepland…