Een klasse apart: McLaren GT

378

McLaren is eindelijk klaar met zijn ultieme Grand Tourer, die het merk toepasselijk ‘GT’ heeft gedoopt. Met 620 pk en 570 liter aan bagageruimte aan boord hebben de Aston Martins en Bentleys van deze wereld alvast twee gegronde redenen om zich serieuze zorgen beginnen te maken.

Hoewel de meeste McLarens veel comfortabeler rijden dan ze zich voordoen, associeert de goegemeente het Britse merk nog steeds met messcherpe circuitauto’s. Daardoor kiest de wat rijpere GT-klandizie al gauw voor auto’s die gebruiksgemak toch nog iets hoger op de agenda hebben staan, genre DB11 of Continental GT. Na een eerste poging met de 570GT, een wat praktischere variant van de gewone 570S, zet Woking binnenkort de grove middelen in met deze nieuwe GT, de eerste telg van een nieuwe ‘Grand Touring’-familie.

In tegenstelling tot eerdergenoemde concurrenten, die hun motor om praktische redenen voorin dragen, blijft McLaren zweren bij een wat minder evidente middenmotorlay-out. Daardoor is het bagageruim opgesplitst in een zogeheten ‘frunk’ vooraan (150 liter) en een achterste compartiment waar je nog eens 420 liter aan Delvaux-handtassen, Dom Perignons of andere exquise spulletjes kan opbergen. Binnen voorziet McLaren ook elektrisch verstelbare en verwarmde zetels, die bovendien een dikkere vulling krijgen om het comfort over lange afstand te vergroten.

Langeafstandsraket

Naast praktisch moest en zou de GT natuurlijk vooral een echte McLaren blijven. Daarom koos Woking ervoor om de koolstofvezel monocoque te behouden, terwijl er onder de glazen koepel nog steeds een (helaas onzichtbare) 4 liter-V8 twinturbo schuilt. Die levert in de GT zo’n 620 pk, wat gezien het lage eigengewicht (1530 kilogram) resulteert in een indrukwekkende pk/gewicht-verhouding van 405 pk per ton. Klinkt dat allemaal nog wat te vaag, dan kunnen we je ook nog vertellen dat de spurt van 0 tot 100 km/u afgehaspeld wordt in 3,2 tellen (een nochtans 100 pk sterkere 720S klaart die klus slechts drie tienden sneller), de topsnelheid bedraagt 326 km/u. Kwestie dat je de Thalys kan voorbijsteken op weg naar je Provencaalse buitenverblijf.

De eerste leveringen van de McLaren GT zijn voorzien voor het einde van het jaar, prijzen starten rond de 200.000 euro.