Porsche Typ 64: Onbetaalbare oorlogsveteraan

353

De kans is groot dat je nog nooit van deze Porsche Typ 64 gehoord hebt, toch is de kans nog groter dat hij zich binnenkort de duurste Porsche aller tijden mag noemen. Volgens de veilingspecialisten van RM Sotheby’s, die de wagen in augustus te koop stellen op het Californische Pebble Beach, behoort een recordbedrag van 20 miljoen euro tot de mogelijkheden. Maar wat maakt deze (voor het grote publiek volstrekt onbekende) Porsche zo speciaal?

We schrijven 1939. Ferdinand Porsche – die al langer zinspeelde op een lichte en snelle sportwagen op Volkswagen Kever-basis – haalt het in zijn briljante hoofd om deel te nemen aan de legendarische Berlijn-Rome uithoudingsrace, en gaat aan de slag. Het resultaat is een volledig omgebouwde Kever (toen nog kDf-wagen, nvdr) met een tot zo’n 40 pk opgekietelde boxermotor en een koetswerk dat geïnspireerd is op de gevechtsvliegtuigen van de Duitse Luftwaffe. Waarmee we meteen bij het minder rooskleurige vervolg van het verhaal zijn aanbeland.

De start van de Tweede Wereldoorlog betekent meteen ook het einde van Porsche’s raceplannen. Ferdinand wordt ingelijfd door het Duitse Nazi-regime om een ‘volkswagen’ te ontwikkelen, maar blijft achter de schermen rustig timmeren aan zijn sportieve droom. Hij slaagt erin om drie prototypes te bouwen, waarvan er slechts één de oorlog zou overleven. Een tweede exemplaar wordt door de Amerikaanse geallieerden gebruikt als joyride, tot de motor het voor bekeken houdt.

Het exemplaar dat in augustus onder de hamer gaat, is gelukkig een veel beter lot beschoren. Het komt na de oorlog in de vakkundige handen van een zekere Pininfarina terecht, die de wagen opnieuw in zijn oorspronkelijke staat herstelt. Nadien wordt de Typ 64 gekocht door de Oostenrijke piloot Otto Mathé, die de wagen zou koesteren tot aan zijn dood, in 1995. Wie de wagen vandaag in zijn bezit heeft, weten we niet. Wat we wel weten, is dat hij/zij binnenkort een miljoen of 20 op de rekening mag bijschrijven…

Foto’s: RM Sotheby’s