Déjà vu: Nissan NV250

346

12 jaar na de Kubistar is Nissan opnieuw Franse mosterd gaan halen voor de uitbreiding van zijn bestelwagengamma. Bij wie? Drie keer raden…

De wegen van de Renault-Nissan Alliantie (en al zeker die van de gevallen topman Carlos Ghosn) zijn soms ondoorgrondelijk. Bij Renault maken ze zich op om hun Kangoo – die in zijn huidige gedaante alweer 11 jaar meegaat – te vernieuwen, terwijl partner Nissan met de NV200 al een eigen, in eigen huis ontwikkeld alternatief had rondrijden. En toch is er nu ook deze ‘nieuwe’ NV250, een (mocht je het nog àltijd niet gezien hebben) gerebadgede Renault Kangoo op leeftijd die de niet-elektrische NV200 komt aflossen. De e-NV200 blijft voor alle duidelijkheid wél in de catalogus, die krijgt bovendien een sterkere batterij (van 40 kWh) om zijn WLTP-actieradius te vergroten tot zo’n 200 kilometer.

Eeneiige tweeling

Het is ons daarentegen nog altijd niet helemaal duidelijk waarom Nissan met een inmiddels 11 jaar oud product op de proppen komt, maar wellicht moeten we het antwoord bij de Frans-Japanse boekhouders gaan zoeken. Bovendien heeft Nissan zich, in tegenstelling tot de behoorlijk bijgetimmerde Citan van Mercedes-Benz, niet al te veel moeite getroost om de bloedband met de Kangoo te verhullen. Akkoord, er zijn een nieuw radiatorrooster, nieuwe vloermatten en zelfs een Nissan-logo op het stuurwiel, maar daarmee hebben we de belangrijkste ‘wijzigingen’ wel gehad.

Net als de Renault Kangoo zal de NV250 vanaf september leverbaar zijn in een personen- en een bedrijfsvoertuigenversie, van die laatste biedt Nissan ook een variant met lange wielbasis aan.

Enkel diesel

Ook op mechanisch vlak wordt al snel duidelijk dat deze Nissan NV250 niet uit de meest recente vaatjes tapt. Terwijl de concurrentie diesel alsmaar nadrukkelijker de rug toekeert, bestaat het motorenaanbod van de NV250 uitsluitend uit zelfontbranders. Alle versies worden namelijk aangedreven door de gekende 1,5 liter-diesel, met vermogens tussen 80 en 116 pk.