Skoda Citigo-e iV: beter dan het origineel

526

Dus jij dacht dat Skoda vrede zou nemen met een herkauwde Volkswagen e-Up! voor zijn allereerste elektromobiel?

Over de levensbelangrijke Superb (en zijn nieuwe plug-in hybride variant) hadden we het daarnet al, maar ook aan het andere uiteinde van het Skoda-gamma viel er gisteren een ‘grote’ (nu ja, 3,59 meter…) nieuwigheid te noteren: de Citigo-e iV, het allereerste 100 procent elektrische model van de Tsjechische autobouwer.

In tegenstelling tot wat vooraf werd aangenomen, gaat het echter niet om een herwerkte versie van de Volkswagen e-Up!, wel om een grondig opgewaardeerde variant die de 19 kW sterke accu van de VW inruilt voor een batterij met een haast verdubbelde capaciteit (36,8 kWh). Met alle gevolgen van dien voor het WLTP-gehomologeerde rijbereik natuurlijk: mede dankzij het lage eigengewicht (een euvel waar de Jaguar I-Pace’s en Audi e-trons van deze wereld wél nog steeds mee worstelen) zou de Tsjechische stadsrakker op één enkele batterijlading 265 kilometer ver moeten raken. Genoeg om een dag of 15 door het centrum van Brussel, Antwerpen of Mortsel te bumperen.

Met een vermogen van 61 kW (zo’n 83 pk) hoef je natuurlijk geen sportieve knalprestaties te verwachten, maar het onmiddellijk beschikbare koppel van 210 Nm zou in principe wel ruimschoots moeten volstaan om gezwind van stoplicht naar stoplicht te springen. Nu nog even uitzoeken hoe je die laadkabel tot op je appartement op de vierde verdieping krijgt, maar voorts zou dit dus wel eens de geknipte elektromobiel kunnen zijn…