De huidige Lexus RX dateert alweer van 2015, en verkeert dus stilaan in de helft van zijn levenscyclus. Deze herfst maakt Lexus’ grootste SUV een technologische en esthetische inhaalbeweging, die het model moet wapenen tegen de oprukkende plug-in concurrentie.

In 1998, het jaar waarin de RX zijn debuut maakte, werd er in Europa nog raar opgekeken naar forse SUV’s met hybride aandrijving, ruim 20 jaar later zijn ze echter goed bezig om hun dieselende soortgenoten voorgoed naar de achtergrond te verdringen. Veel Duitse premiummerken opteren echter voor fiscaal interessante plug-in mechaniek, terwijl de RX (alsook de verlengde RX L) logischerwijze blijft zweren bij Lexus’ zelfopladende hybride aandrijving. Ook deze faceliftversie teert dus op de gekende 3,5 liter-V6 benzinemotor, die – met behulp van twee elektromotoren – zo’n 335 pk aflevert aan de vier aangedreven wielen.

Wat er dan wel nieuw is? De Lexus-designers wijzen alvast enthousiast naar de nieuwe voor- en achterbumpers en nieuwe bodemplaatbeschermers, die de breedte van de wagen nog wat extra in de verf moeten zetten. Niet onder de indruk? Dan pakt Lexus ook nog uit met een technologische primeur: de zogeheten Bladescan-lichttechnologie, een adaptieve grootlichtassistent die werkt met roterende lemmetspiegels. Onderweg zou de RX ook wat sterker voor de dag moeten komen dan zijn voorganger, met onder meer een frequentieselectieve dempers, minder koetswerkrol en een Active Cornering Assist, die de natuurlijke onderstuurneiging onderdrukt.

In het interieur neemt Lexus (eindelijk!) afscheid van de behoorlijk enerverende joystickbediening, helaas weten we uit ervaring dat ook de nieuwe touchpad-module geen toonbeeld van gebruiksvriendelijkheid is. Gelukkig is het centrale display voortaan van de aanraakgevoelige soort, en laat het infotainmentsysteem – dankzij de nieuwe compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto – zich voortaan ook Siri-gewijs aansturen.