De Seat Mii, de zuiderse neef van de Volkswagen Up! en de Skoda Citigo, maakt een carrièreswitch. Volgende maand al houden de versies met verbrandingsmotor definitief op te bestaan, om eind dit jaar vervangen te worden door een volledig elektrische opvolger.

Het zal je allicht niet verbazen dat deze Mii Electric een technische doordruk is van de recent onthulde Skoda Citigo-e iV, waardoor de 1 liter-benzinemotor ook hier baan moet ruimen voor een 83 pk en 212 Nm sterke elektromotor in combinatie met een 36,8 kWh grote lithium-ionbatterij. Dat alles moet volstaan voor flukse acceleraties (3,9 seconden van 0 tot… 50 km/u), terwijl het rijbereik volgens de WLTP-testcyclus zo’n 260 kilometer zou bedragen. Opladen kan in zo’n 4 uur aan een éénfasige lader (7,2 kW), via een CSS-snellader op gelijkstroom beschik je na een uurtje al over 80 procent van de totale batterijcapaciteit.

Om de nieuwe identiteit van de Mii ook visueel te onderstrepen, had Seat zijn kleine A-segmenter kunnen zegenen met tal van groene accenten of een opzichtige ‘ik rij elektrisch’-sticker op de achterruit, maar in wezen ziet deze Mii Electric er nog exact hetzelfde uit als de inmiddels acht jaar oude stadsrakker van je grootmoe. Minus de blutsen.

Het interieur krijgt daarentegen wel een upgrade, we noteren onder andere een nieuwe boordplank, verwarmd zitmeubilair en een lederen (sport-)stuur. Op connectiviteitsvlak mag de Mii Electric als allereerste Seat het Seat Connect-systeem adopteren, waarmee je via een app de auto kunt lokaliseren of de airconditioning kunt activeren. Een officieel prijskaartje heeft de wagen nog niet, Seat maakt zich wel sterk dat deze Mii Electric één van de goedkoopste EV’s op de markt wordt.