Vannacht heeft BMW eindelijk het doek getrokken van de M8, het nieuwe sportieve orgelpunt vanwege de Beierse Motorsport-afdeling. Zoals verwacht heeft de M8 veel gemeen met de recente M5, inclusief de uitschakelbare vierwielaandrijving en de 625 pk sterke Competition-variant.

Het is er dan toch van gekomen. Exact 30 jaar na de ontwikkeling van het allereerste M8-prototype, waarvan de ontwikkeling helaas vroegtijdig werd stopgezet, gaat BMW alsnog de rechtstreekse confrontatie aan met de Italiaanse en Duitse super-GT’s. De nieuwe M8, die meteen als Coupé, Cabrio en Competition op de markt komt, gebruikt daarvoor de veelbesproken aandrijfset-up uit de recente M5, met de 4,4 liter-V8 twin turbo van 600 pk (625 in de Competition-variant) en 750 Nm. Standaard verdeelt de M Steptronic-achttrapsautomaat dat vermogen over beide assen, al kan je de M8 via de 4WD Sport-modus (die de achterwielen aanzienlijk bevoordeelt) of de 2WD-modus (met uitschakelbaar ESP-systeem) nog steeds als een zuivere achterwielaandrijver rijden. Verder gooit BMW nog stijvere motorsteunen, een door Motorsport afgeregeld Active M-sperdifferentieel en een variabel remsysteem met twee verschillende settings in de strijd om de nochtans 1.885 kilogram zware GT helemaal circuitfähig te maken. Op papier belooft BMW alvast een 0-tot-100-chrono van 3,3 seconden (3,4 voor de Cabrio), de nog wat straffere Competition doet zelfs nog een tiende beter.

Op uiterlijk vlak kan je de ‘echte’ M8 – de 530 pk sterke M850i xDrive hoeft tenslotte niet veel onder te doen – herkennen aan de viervoudige einddempers, grotere luchtinlaten, M-kieuwen in de flank en de subtiele spoilerlip op de kofferklep. De Coupé krijgt verder een ‘double bubble’ uit CFRP, de 125 kilogram zwaardere Cabrio behoudt zijn stoffen wegklapdak dat zich in 15 seconden laat openen of sluiten.  

In het interieur kunnen toekomstige M8-rijders rekenen op specifieke M-sportzetels, het van de M5 geleende sportstuur met rode M-knoppen, een aangepaste pook en de obligate M-badges die her en der in de cockpit zijn terug te vinden. Eind juni wordt de M8 – net als de 8 Reeks Gran Coupé, overigens – officieel voorgesteld aan de pers tijdens een #NextGen-event in München, tegen september zou de wagen bij de Belgische dealers moeten staan.