Vernieuwde Mini Countryman PHEV is fiscus te slim af

299

De Mini Cooper S E Countryman All4, zoals de plug-in hybride versie van Mini’s compacte SUV officieel gedoopt is, dreigde vanaf 2020 als een ‘fake hybrid’ te worden beschouwd. Bij Mini willen ze het zover echter niet laten komen…

Vanaf 1 januari 2020 komen er nieuwe fiscale spelregels voor plug-in hybrides, waarmee de overheid vooral de zogeheten ‘valse hybrides’ buitenspel wil zetten. Stekkerhybrides met een te zwakke batterij dreigen daardoor heel wat fiscale voordelen te mislopen, een ‘straf’ die in een notoir leasingland als België allicht heel wat klanten zou kosten. Ook de Mini S E Countryman All4 verkeerde in de gevarenzone, daarom rust Mini zijn compacte SUV net op tijd uit met een krachtigere batterij. Die heeft voortaan een capaciteit van 9,6 kWh (tegenover 7,7 kWh voor de huidige versie), net voldoende om de Countryman onder de magische grens van 50 gram CO2/km te duwen. Bovendien levert de nieuwe accu ook een grotere elektrische autonomie op, die zou voortaan zo’n 50 kilometer bedragen.

Aan het uiterlijk van de Mini Countryman verandert uiteraard niets, terwijl ook de rest van het aandrijfgeheel – met een 1,5 liter-driecilinder van 136 pk en een 88 pk sterke elektromotor op de achteras – ongemoeid werd gelaten.