Een B’tje hoger: Mercedes-Benz GLB

233

Mercedes-Benz heeft nog een gaatje gevonden tussen de GLA en de GLC, de respectievelijke SUV-derivaten van de A- en C-Klasse. Maak kennis met de GLB, een zevenzits-SUV met offroadambities.

Met de B-Klasse had Mercedes-Benz natuurlijk al een praktische familievriend rondrijden, maar een echte zevenzitter, genre BMW’s 2 Reeks Gran Tourer, die hadden de jongens uit Stuttgart nog niet in het compacte gamma zitten. Daar brengt Das Haus nu dus verandering in met de GLB, een opgehoogde en avontuurlijke versie van de B-Klasse die eind dit jaar ten tonele verschijnt.

Technisch rolt de nieuwe GLB op het met 10 centimeter verlengde MFA2-platform van de A-Klasse, waardoor hij finaal slechts 2 centimeter korter uitvalt dan een GLC. Binnenin pakt de GLB zelfs uit met een groter zit- en kofferruim, met een (optionele) derde zetelrij en een laadruim dat van 560 tot 1.755 liter aan bagage kan slikken.

Voor het overige valt er over het interieur natuurlijk weinig nieuws te melden, net als de rest van het compacte gamma krijgt ook de GLB de beschikking over de volledig digitale cockpit met MBUX-interface en de inmiddels gekende boordplank met turbinevormige ventilatiemonden. Ook de Energizing-snufjes, die automatisch de sfeerverlichting en de muziek bijregelen om de inzittenden een gevoel van welbehagen te bezorgen, zijn van de partij.

Ook onder de motorkap van de GLB noteren we geen verrassingen, in afwachting van sportief AMG-materiaal zijn het de gekende verbrandingsmotoren die de dienst uitmaken. Aan benzinezijde is de GLB leverbaar als GLB 200 (163 pk) of GLB 250 4MATIC (224 pk), terwijl dieselrijders kunnen kiezen uit een GLB 200d (150 pk, twee- of vierwielaandrijving) of een GLB 220d (190 pk, 4MATIC). Alle versies worden standaard gekoppeld aan een DCT-achttrapsautomaat met dubbele koppeling, enkel de instapbenzine doet het met een zeventrapsexemplaar.