Toen we anderhalf jaar geleden de Opel Grandland X voor het eerst aan de tand mochten voelen, was het model slechts met een beperkt aantal motorisaties beschikbaar. Begin dit jaar kreeg de compacte SUV echter een nieuwe topmotor, een 180 pk sterke 1.6 benzinemotor met turbo, die gekoppeld wordt aan de gekende achttraps automaat van Aisin. Opel belooft ons alvast een motor die uitblinkt in reactiviteit, die bovendien verbruik en uitstoot laag houdt (de Grandland is Euro 6DTEMP comform). Reden genoeg voor ons om nog eens een weekje met de Grandland te rijden.

Of beter gezegd: de enige reden. Op het nieuwe motorblok na, verschilt de Grandland X 1.6 Turbo immers niet van zijn broertjes die een jaar geleden de garage uitreden. En daar is heus niets mis mee. De compacte SUV zag er bij zijn introductie al modern en eigentijds uit en daar is anderhalf jaar later nog geen verandering in gekomen. Misschien iets neutraler – sommigen zouden zelfs saaier zeggen – dan zijn neefjes bij PSA, de Peugeot 3008 en de Citroën C5 Aircross, maar we kunnen best begrijpen dat het model al meer dan 140.000 bestuurders wist te overtuigen.

3 seconden sneller

Meteen over naar de rijeigenschappen van de grootste aller Opel-SUV’s dus: het 1.6 turboblok kennen we natuurlijk uit andere wagens van de PSA-groep zoals de DS7 Crossback en de eerder aangehaalde Peugeot 3008 en Citroën C5 Aircross. Hij zet 180 pk en 250 Nm neer, goed voor een sprint naar 100 in dik 8 seconden en een topsnelheid van 222 km/u. Daarmee maakt de Grandland X een fikse sprong voorwaarts: de vorige topmotor onder de benzines was de 130 pk sterke 1.2 liter die voor het sprintje naar 100 niet minder dan 3 seconden meer nodig had. Opel stelde toen dat de minder krachtige motoren al (de onderste) 50% van de markt dekten, deze nieuwe 1.6 Turbo moet met andere woorden het gat naar de hogere regionen toerijden.

Heel wat extra pit dus voor de Duitser, maar toch mag je nooit sportieve aspiraties koesteren in de Grandland. Het onderstel mikt immers vooral op comfort, terwijl motor en versnellingsbak eerder zorgen voor rechtlijnige acceleraties die de snelheidsbeleving wat wegnemen. Comfortabel en zakelijk van punt A naar punt B gaan lijkt dan ook het uitgangspunt van deze Grandland X. Een verrassing is dat natuurlijk niet, aangezien de SUV ook kan rekenen op een onderstel dat eerder gericht is op comfort dan op rijsensaties.

Rest ons nog enkel een blik op de cijfertjes na een week testrijden met de Grandland X. Opel beloofde ons dat verbruik en uitstoot via een systeem met variërende kleptijden en een benzineroetfilter naar beneden werden gebracht. Na onze testweek klokten we alvast af op een verbruik van 7,5 liter, waarmee we haast middenin de gecommuniceerde WLTP-verbruik van 8,0 tot 7,1 l/100 km zitten (NEDC 2.0 ligt het verbruik op 5,8-5,7 l/100 km). Een resultaat dat je verwacht voor een wagen van zijn allooi.

Conclusie

Met de nieuwe 1.6 motor kan de Grandland X ongetwijfeld wat extra klanten tevreden stellen. In combinatie met de achttraps automaat is de compacte SUV een fijne metgezel voor lange verplaatsingen. Toch gaat onze voorkeur eerder uit naar de nieuwste motorisatie die Opel in de Grandland zal lepelen: de plug-in hybride versie (zie foto rechts). Krachtiger, zuiniger en vooral: voorzien van vierwielaandrijving, een eigenschap die alle andere Grandlands niet kunnenclaimen.