24 uur van Le Mans: Toyota voor de dubbelslag

236

Toyota is van plan om de 24 Uur van Le Mans te domineren, zoals Ferrari, Porsche en Audi voor hem deden. De manier waarop de Japanse fabrikant de persconferentie voorafgaand aan de race heeft geleid, laat er geen twijfel over bestaan. Maar vooraleer het nieuwe “hypercar”-tijdperk in te gaan, maakt u plaats voor deze 87ste editie, waar Toyota een favoriet voor is, maar met minder speelruimte dan vorig jaar.

De ‘superfinale’ van het WEC 2018-2019 ‘superseizoen’ ziet er onzekerder uit dan verwacht. De twee Toyota TS050 hybrides zullen de eerste rij bezetten, maar hun tijd is sinds vorig jaar gesmolten ten opzichte van de andere LMP1s. Een beetje beperkt door het technisch reglement hebben de Toyota’s niet verder gevorderd, terwijl de BRs en Rebellions, hun prive en niet-hybride rivalen, rijden tussen de drie en vier seconden sneller. Alle voordelen, vooral voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne die als 5e zal starten op een BR1 van het Russische SMP Racing team. Naast deze handicap in pure prestaties zullen de prive LMP1’s echter te maken krijgen met een hoger verbruik (zij zullen om de tien ronden moeten tanken, in vergelijking met elf voor de Toyota’s). Zij zullen daarom moeten hopen dat de Toyota’s een probleem hebben om naar meer dan een derde plaats te streven.

In de andere categorieën moet de strijd hevig zijn. In LMP2 zijn er minstens zes teams van professionele piloten die de overwinning kunnen verwachten: TDS Racing (Oreca #28), Dragonspeed (Oreca #31), Signatech Alpine (Alpine #36), G-Drive Racing (Oreca #26), Idec Sport (Oreca #48) en Jackie Chang DC Racing (Oreca #38). In het kampioenschap houdt Signatech Alpine het touw vast voor deze laatste race van het seizoen, net voor Jackie Chang DC Racing.

De Belgen zullen vooral geïnteresseerd zijn in de strijd van de GTE Pro, aangezien twee van onze landgenoten deel uitmaken van een fabrieksteam: Maxime Martin op Aston-Martin (#97) en Laurens Vanthoor op Porsche (#92). Ze starten respectievelijk op een 7e en 15e plaats, maar de prestaties van al deze GT’s liggen zo dicht bij elkaar dat de plaatsing op de startlijn in perspectief moet worden geplaatst. Elk merk heeft ten minste één van zijn auto’s op de eerste posities geplaatst en de tijdsverschillen zijn zeer klein. En de wedstrijd zal des te opener zijn omdat Porsche in mei vorig jaar op Francorchamps al tot kampioen werd gekroond. Er zal dus geen tactische inmenging zijn tussen de race en het kampioenschap.

De GTE Am-categorie blijft, voornamelijk bevolkt door Ferrari 488 GTE en Porsche 911 RSR, plus twee Aston-Martin Vantage en een Ford GT. Ook hier is het een beetje een inktfles, ook al heeft het team dat vorig jaar de categorie won ook de pole position bereikt en begint daarom met het favoriete label. Dit is de #88 Porsche van het Dempsey-Proton Racing team, ondersteund door acteur Patrick Dempsey (ja, ja).

De race start om 15.00 uur en we zullen kort voor 18.00 uur een eerste punt maken.