24 uur van Le Mans H+9 : Stoffel Vandoorne in hinderlaag

269

Na negen uur racen heeft nog niets de rust van de Toyota-clan verstoord. Na een racestart gedomineerd door de #7, nam de #8 kortstondig de leiding in de race over voordat de #7 de leiding nam…. met een minimale voorsprong. Aan Belgische zijde zijn de drie coureurs nog steeds in de race, en twee podiumplaatsen zijn nog steeds mogelijk.

Conway, Kobayashi en Lopez tegen Buemi, Nakajima en Alonso. De strijd tussen de twee Toyota-bemanningen is goed op gang gekomen en aangezien de Japanse fabrikant zich geen zorgen meer hoeft te maken over het kampioenschap van de constructeurs, zijn het echt de rijders die de uitkomst van deze 24 Uren van Le Mans zullen bepalen…. als er geen technische problemen komen om hun korrel zout te gooien. Denk aan de 6 Uren van Spa: Toyota hybriden zijn niet immuun voor een technisch probleem. Achter de twee Japanse auto’s is de situatie wat rustiger geworden: in de Rebellion clan, na de gebroken wielmoer op de #1, was het de #3 die een ronde verloor na een 360° van Thomas Laurent in de Hunaudières, net toen een lichte regenbui op het circuit begon te vallen. Resultaat: de twee rebellen zijn 5e en 6e met twee en vier ronden. Bij SMP Racing daarentegen is alles in orde: de #17 en #11 lopen nu net zo snel als de Toyota’s en kunnen profiteren van het geringste probleem van hun tegenstanders. Stoffel Vandoorne had een uitstekende tweede stint en zijn auto staat momenteel op de vierde plaats.

Vanthoor in de strijd om de overwinning in GTE Pro

Zoals verwacht is de strijd in GTE PRO weelderig. Na negen uur racen zijn er nog steeds zeven auto’s in minder dan een minuut, maar het duel is absoluut spannend tussen de Porsche #92 van Vanthoor, Estre en Christensen en de Ferrari #51 van Pierguidi, Calado en Serra. De kloof tussen de twee leiders is slechts één seconde, en ze wisselen posities uit als ze elkaar mooi passeren of efficiënter stoppen bij de pits. Net voor middernacht was het de Ferrari die als eerste terugkwam…. Het was ook in deze categorie dat we spijt hadden van de eerste opgave toen de Corvette #64 door een Porsche in de GTE Am categorie tegen de muur werd geduwd.

Aan de andere kant wordt het lage prestatieniveau van de Aston-Martins bevestigd. De Vantage #95 en #97 staan op de 12e en 13e plaats in de categorie en lijken niet in staat om het tempo te verhogen. Maxime Martin moet daarom zijn rem opeten zoals vorig jaar. Vooral omdat zijn teamgenoot Alexander Lynn aan het einde van de Porsche bochten een beetje van de weg af ging, waardoor de #97 minstens twee ronden verloor. En gezien het zeer lage aantal opgaven en het grote aantal fabrieksauto’s zien we niet in hoe de Brabander dit jaar op Le Mans een keuzeresultaat kan verwachten.

Laten we tot slot een blik werpen op de andere categorieën: in LMP2 is de strijd gericht op het duel tussen de Alpine #326 en de Aurus #26, in feite twee Oreca 07 chassis, die zijn omgedoopt naar de Franse sportwagen en de nieuwe Russische prestigewagen. Het is een beetje kunstmatig als procedure, maar de piloten geven er niet om en verrukken het publiek met overschrijdingen “op de limiet” en een gat van niet meer dan tien seconden. Eindelijk begint de Ford GT #85 van Keating Motorsport de leiding te nemen over zijn rivalen in de GTE Am categorie, maar het is nog steeds een lange race, en de nacht van Le Mans brengt nog steeds enkele verrassingen met zich mee!