24 Uren van Le Mans H+17 : Toyota op zijn gemak

284

De nacht heeft de tactiek van de twee Toyota TS050’s die de 24 uur van Le Mans leiden niet verstoord, maar het heeft de kansen van de twee Belgische coureurs in de GTE Pro ernstig aangetast. Stoffel Vandoorne daarentegen zou wel eens op de derde trede van het podium kunnen eindigen.

In de Toyota clan kunnen het kleine details zijn die beslissen wie de eindoverwinning zal winnen. De #8 verloor twee keer kostbare seconden bij de pits, een keer om een voorklep te vervangen, een andere keer om een deur die slecht dicht ging weer vast te zetten. Het lijkt op details, maar het laat zien hoezeer de 24 Uur van Le Mans zeer competitief zijn. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose-Maria Lopez hebben dus nu de beste kans om te winnen.

Voor de derde plaats is de horizon voor Stoffel Vandoorne net wat helderder geworden. Sinds het begin van de avond had de BR #11 van onze landgenoot hard gevochten met de Rebellion #3, maar Gustavo Menezes liep om 8:10 uur ’s morgens van de baan in de bochten van Porsche op de #3. De drie verloren ronden zullen niet op een reguliere manier worden goedgemaakt, dus Stoffel Vandoorne kan echt overwegen om met zijn twee Russische teamgenoten op het podium te komen.

De andere twee Belgische piloten hadden een moeilijke nacht. Maxime Martin zag zijn teamgenoot Alexander Lynn rond middernacht de grindbak inrijden, en de daaropvolgende reparaties zorgden ervoor dat er acht ronden verloren gingen. De Aston-Martin #97 loopt nog steeds, maar 15 ronden van de top van de klasse en in een veel te traag tempo.

Voor Laurens Vanthoor ging het goed tot 3:47 uur. Zijn Porsche #92 stond toen aan het hoofd van de GTE Pro categorie na een messengevecht met de #51 Ferrari, maar het werd in zijn stand gebracht voor een uitlaatprobleem en de reparatie duurde 21 minuten. De #95 gaat verdeer op vijf ronden van de leiders en op een 12e plaats in zijn categorie, zonder enige hoop op een podiumplaats dus.

Hoe dan ook, er zijn nog enkele mooie gevechten te voeren tot het einde van de race. In de LMP2 wist Aurus #26 zich te ontworstelen aan de Alpine #36, zelf bedreigd door Jackie Chan DC Racing’s Oreca #38, maar alle drie de wagens zitten nog in dezelfde ronde. In GTE Pro zijn er altijd zes auto’s in één ronde, waaronder de enige overgebleven Corvette, één Ferrari, twee Porsches en twee Fords, allemaal in dezelfde ronde. Er is minder spanning in de GTE Am, een categorie waarin de Ford GT #85 bijna een ronde staat voor zijn naaste achtervolger, de Porsche #56 van Team Project 1.