Dani Sordo, parttime ploegmaat van Thierry Neuville, heeft na laat drama de Rally van Sardinië op zijn naam kunnen schrijven. Daarmee is de teleurstelling van Portugal, waarin hij mechanische pech kende terwijl hij aan de leiding reed, rechtgezet. Het is nog maar de 2de overwinning in zijn reeds lange carrière, na Duitsland in 2013. 

Sordo boven, baaldag Neuville

Nadat Toyota in Portugal de voorsprong bij de constructeurs bijna gehalveerd had, moest Hyundai reageren. Het begon niet goed, want de Koreanen maakten allemaal een verkeerde bandenkeuze en tot overmaat van ramp stond Toyota netjes op 1 en 2 bij de middagpauze. Sebastien Ogier daarentegen kende een van de rampzaligste rally’s uit zijn carrière. Tijdens de shakedown brak hij zijn ophanging, ook al won hij die uiteindelijk nog, en in rit 5 op vrijdag was het weer van dat. Weg punten, waardoor zijn titelconcurrenten konden uitlopen.

Thierry Neuville

Ver zou Neuville niet uitlopen, want met verkeerd rubber en een paar slordigheden aan het stuur, kon hij slechts een voorlopige 7e plaats uit de brand slepen. Jari-Matti Latvala, nog leider rond de middag, kreeg als zo vaak af te rekenen met problemen en moest opgeven met een gebroken stuurbekrachtiging. Dankzij een snelste tijd en heel regelmatige tijden, nestelde Dani Sordo zich aan de leiding op het einde van de dag, voor een sterke Teemu Suninen en Ott Tanak.

Tanak zes op zes, Neuville op zes

Tanak deed zijn job als baanveger op vrijdag (na opgave Ogier) met bravoure waardoor hij nog steeds aanspraak kon maken op de overwinning. Zaterdag was er niets te doen aan de snelle Est, want hij won dankzij een betere bandenkeuze alle ritten en zette Sordo en Suninen respectievelijk op 25 en 42 seconden. Thierry Neuville kon een plekje opschuiven naar plaats zes, maar zijn ambities voor het podium werden helemaal gefnuikt door een slippertje na een misverstand met copiloot Gilsoul.

Dani Sordo

Nooit 2 zonder 3 moet Sebastien Ogier gedacht hebben, want ook op zaterdag brak hij een deel van zijn ophanging. De Fransman kon nog wel het servicepark bereiken, waardoor hij in ieder geval al niet moest opgeven. Op zaterdag was het ook uitkijken naar het gevecht voor plek 4. Evans en Mikkelsen wisselden een keer of 4 van positie, maar Evans kon uiteindelijk wel een gat van 14 seconden maken, mede dankzij compleet versleten banden bij de Noor. Kris Meeke kwam zich meer en meer in de debatten mengen voor plek 4, maar net wanneer hij de aansluiting maakte, besliste een lekke band dat plek 8 zijn lot was. 

Sordo krijg winst cadeau, dubbel podium Hyundai

Ott Tanak

Er leek geen vuiltje aan de lucht voor Ott Tanak op zondag. Op het gemak reed hij richting Power Stage, waarin hij toch voor een paar extra puntjes wilde gaan. In een onschuldige linkse ging hij aan het spinnen en brak net als bij Latvala de stuurbekrachtiging. Tanak kon, in tegenstelling tot Latvala, de rit nog wel uitrijden. Maar een zekere overwinning werd een teleurstellende 5de plaats. De Est was ontroostbaar, want hij weet dat elk punt telt in dit superspannend WK.

Het podium in Sardinië (v.l.n.r.): Suninen (2e) – Sordo (Winnaar) – Mikkelsen (3e)

Dani Sordo daarentegen was door het dolle heen toen hij het nieuws vernam. Het is zijn tweede rallyoverwinning en zijn eerste voor Hyundai. Teemu Suninen bleef uitstekend rijden en sleepte met een 2e plaats zijn beste carrièreresultaat uit de brand. Maar de man van de dag was ongetwijfeld Andreas Mikkelsen. Hij won alle ritten en veegde zijn achterstand op Elfyn Evans helemaal weg, uiteindelijk dus goed voor de derde podiumplek. Neuville kon nog 3 puntjes sprokkelen in de Power Stage, maar mag niet tevreden zijn met hoe het in Sardinië verlopen is.

Het zag er in het begin alweer uitstekend uit voor Toyota, dat toch wat terrein goed te maken had bij de constructeurs. Maar voor de tweede rally op rij vergooiden ze een toch wel riante positie. Hyundai vergroot zijn voorsprong naar 44 punten en gaat met goeie moed de zomerbreak in. Bij de piloten blijft het ondanks alle drama spannender dan ooit. Tanak neemt de leiding van het WK weer over en heeft een voorgift van 4 punten op Ogier en 7 op Neuville. Binnen 7 weken schiet het WK weer op gang in Finland, de thuishaven van Toyota. De Yaris werd er ontwikkeld en won de afgelopen 2 jaar in het land van de 1000 meren. Een knalprestatie zal vereist zijn om terrein goed te maken op Hyundai, die op hun beurt upgrades op de wagen zullen introduceren. Tot dan!