Uitzondering op de regel: Audi S8

261

In tegenstelling tot de S4, S5, S6 en S7, die sinds kort uitsluitend op TDI-kracht rekenen, blijft de grote S8 zweren bij een 4 liter-V8 op benzine. Met dank aan onze Chinese, Russische en Amerikaanse medemens.

Had het aan Audi gelegen, dan had ook deze S8 natuurlijk een CO2-vriendelijkere zelfontbrander (die uit de pas onthulde SQ8 TDI, bijvoorbeeld) in de neus gekregen. Toch zou Ingolstadt er zichzelf hopeloos buitenspel mee gezet hebben, gezien het aanhoudende succes van de Mercedes-AMG S 63’s en Porsche Panamera Turbo’s in de opkomende markten. En dus lepelt Audi nog steeds een 4 liter-biturbo V8 in de neus van deze nieuwe S8, goed voor 571 pk en 800 Nm. Mild hybride ondersteuning – het inmiddels gekende 48V-systeem – helpt de S8 zo’n 0,8 liter/100 km te besparen, bovendien kan de V8 ook vier cilinders lamleggen om het milieu en je portefeuille enigszins te ontzien. Voor zover de gemiddelde Audi S8-koper daar al wakker van ligt, tenminste.

Valse trage

Waar het de kopers van dit soort auto’s dan wel om te doen is? Dat er onder de statige en vrij discrete schulp van hun luxesloep een echte rijdersauto schuilgaat, wellicht. De S8 onderscheidt zich met een actieve uitlaatlijn (met viervoudige einddemper), een sportief uitgedost interieur met contourzetels en de obligate S-badges en een specifieke S Performance-lay-out voor de Audi Virtual Cockpit, die de toerenteller in het middelpunt van de belangstelling plaatst.

Om de S-badge van deze S8 te rechtvaardigen, voorziet Audi Sport onder meer een actief meesturende achteras met sportdifferentieel en een ‘voorspellende’ actieve ophanging, die elk wiel apart kan optillen of naar beneden drukken via elektromechanische actuatoren. Optioneel kunnen klanten ook opteren voor carbonkeramische remschijven met een diameter van 420 millimeter op de vooras en 370 millimeter op de achteras. Hebben we al gezegd dat dit, hoewel hij het niet graag laat blijken, allesbehalve een gewone A8 is?