Populariteit SUV’s drijft gemiddelde CO2-uitstoot de hoogte in

247

In 2018 steeg de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens in Europa met 2 g/km oftewel 1,6%, becijferde het European Environment Agency (EEA). Een auto die vorig jaar in Europa werd verkocht, stootte volgens de organisatie gemiddeld 120,4 g CO2/km uit. De aanhoudende populariteit van weinig aerodynamische SUV’s en de massale switch van diesel naar benzine blijken de voornaamste oorzaken.

De cijfers van EEA betekenen de uitstoot van personenwagens voor het tweede jaar op rij de hoogte ingaat. In 2017 steeg de CO2-emissie immers met 0,4 g/km, de zes daaraan voorafgaande jaren daalde de uitstoot van voertuigen steeds (in totaal met 22 gram).

1. De overstap naar benzine

De ontdieseling van het Europese wagenpark resulteert vooral in een hoger aantal benzinewagens, en dus ook een hogere CO2-uitstoot. Het blijft voorlopig wachten op de grote elektrische doorbraak om een kentering te forceren…

Afgelopen jaar werden 8,5 miljoen benzinewagens in Europa verkocht, tegenover 7,6 miljoen in 2017. Het aantal nieuwe dieselwagens (die traditioneel een lagere CO2-uitstoot hebben dan de benzines) ging dan weer met 1,2 miljoen exemplaren achteruit, terwijl het aantal elektrische wagens met goed 300.000 ingeschreven wagens te klein blijft om een echte invloed te hebben.

2. De populariteit van SUV’s

Toch ziet het EEA vooral de populariteit van SUV’s als oorzaak van de stijgende CO2-uitstoot. Bijna één nieuw verkochte wagen op drie is een SUV, tegenwoordig meestal aangedreven door een benzinemotor die ongeveer 133 g CO2/km uitstoot. Dat is maar liefst 13 g/km meer dan de uitstoot van de gemiddelde wagen die afgelopen jaar op het Oude Continent verkocht werd. De cijfers doen in Duitsland zelfs stemmen opgaan om een nieuw belastingsysteem in te voeren waarin dit soort voertuigen zwaarder belast wordt …

Gevolgen?

Met de doelstellingen van de EU van 2020-2021 in het achterhoofd (waarbij de gemiddelde uitstoot naar 95 g/km moet) is dit natuurlijk geen goed nieuws. De constructeurs riskeren monsterboetes indien ze hun targets niet halen, er moet met andere woorden snel ingezet worden op de uitrol van (plug-in) hybride en elektrische voertuigen op de Europese markt.

De vereniging van Europese autoconstructeurs ACEA is echter van mening dat er niet genoeg wordt gedaan om het vertrouwen van de consument in geëlektrificeerde voertuigen te verbeteren. De organisatie dringt er daarom bij de 28 lidstaten van de EU op aan om meer te investeren in oplaadpunten voor deze voertuigen en tankstations voor andere auto’s met een alternatieve energiebron, door zinvolle en duurzame stimuleringsregelingen in te voeren en zo meer consumenten aan te moedigen deze voertuigen te kopen.