Love it or hate it, hier is de derde BMW X6

396

Als we de toevalstreffer van de (overigens niet bijster succesvolle) SsangYong Actyon even buiten beschouwing laten, dan was BMW de allereerste constructeur die met een SUV-coupé kwam aandraven. Elf jaar later is de X6 aan zijn derde generatie toe, en dit keer pioniert de Beierse Sports Activity Coupé… met een verlicht radiatorrooster. Je bent een X6, of je bent het niet.

Iedereen heeft wel een mening over de BMW X6. Een patserbak van het zuiverste water volgens de ene, een gedurfd statement op wielen voor de andere. Wat er ook van zij, voor BMW zelf is de X6 alleszins een schot in de roos gebleken, hij zou later ook de deuren openen naar de commercieel nog wat slagvaardigere X4 en de X2, die recentelijk het gamma vervoegde. In december worden alle ogen echter opnieuw gericht op de pater familias: de inmiddels derde X6-generatie, die net als voordien een wat stoutere (en daardoor ook minder praktische) X5 wil zijn.

Breaking bad

Naar analogie met die X5 is ook de nieuwe X6 er alweer wat langer (+2,6 cm) en breder (+ 1,5 cm) op geworden. Ook de wielbasis nam met een slordige vier centimeter toe, dat doet alvast het beste verhopen voor de been- en zitruimte op de achterbank. Onder de sterk aflopende daklijn tot slot heeft BMW plaats voorzien voor zo’n 580 liter aan bagage, 70 liter minder dan bij de X5. Het interieur krijgt standaard een Vernasca lederen bekleding mee, maar voor de leukste hebbedingetjes verwijst BMW je natuurlijk graag door naar de optielijst. We noteren onder meer een adaptieve luchtvering en de Intelligent Personal Assistant die je middels het ‘Hey BMW’-commando zowat alles kan vragen, maar ook multifunctionele stoelen met massagefunctie, de automatische airconditioning met vier zones, de thermo-elektrische bekerhouders, een glazen panoramadak en het Bowers & Wilkins Surround Sound System.

Om zijn status van ‘bad boy’ nog wat extra in de verf te zetten, biedt BMW voor het eerst ook een zogeheten ‘Iconic Glow’-functie aan, die de niergrille doet oplichten bij het openen en sluiten. Je kan de functie ook manueel activeren tijdens het rijden, mochten de 600 meter ver schijnende laserlichten om één of andere duistere reden niet volstaan. Of mocht je de buitenwacht even willen laten blijken dat je met een nieuwe X6 onderweg bent.

Motoren

Bij de marktintroductie in december is er voor de nieuwe BMW X6 de keuze uit twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. Aan benzinezijde is er de X6 M50i met de 530 pk sterke 4,4 liter-V8, of een X6 xDrive 40i instapper met een 3 liter zes-in-lijn van 340 pk. Dieselaars kunnen opteren voor de inmiddels bekende xDrive 30d van 265 pk of de X6 M50d, een door vier turbo’s aangeblazen zelfontbrander die net als bij de X5 400 pk in stelling brengt.