Ach, de jaren van verstand, we bereiken ze allemaal op een bepaald moment in ons leven. De ene dag is geen plan gek genoeg en de andere ga je gebukt onder verantwoordelijkheden. Ook de Subaru Impreza maakte zo een evolutie door. Ooit was hij in zijn WRX-STi-editie de ultieme posterboy dankzij zijn gouden velgen, de luchthapper op de motorkap, brullende motoren en het aura van Colin McRay dat rond het model heerste. Maar al enige tijd wil Subaru geen McRay-aspiranten in zijn Impreza en is de wagen verveld naar een verstandige, praktische hatchback … al kunnen de Japanners het niet laten om toch even buiten de lijntjes te kleuren.

Bij Subaru zijn ze immers voorstander van permanente vierwielaandrijving, een CVT-versnellingsbak en boxermotoren, de Impreza blijft dus hoe je het ook draait of keert een buitenbeentje. En daar horen voor- en nadelen bij. Zo waren we zeer te spreken over de permanenten vierwielaandrijving in combinatie met het nieuwe platform van de Japanner. Dat zag zijn torsiestijfheid met 70% naar omhoog gaan, de rolbeweging daalde dan weer met 50% en het zwaartepunt werd met 5mm verlaagd, waardoor je de bochten echt goed kan aansnijden, terwijl het comfort aan boord toch hoog blijft.

Spijtig genoeg zijn motor en versnellingsbak niet altijd mee met het kwieke onderstel van de Japanner. De Impreza is slechts verkrijgbaar in één motorisatie: de atmosferische 1.6 die slechts 114 pk en een magere 150 Nm op tafel legt. Resultaat? 0-100 in 12,4 seconden. Via het intelligente StepControl-programma weet de wagen het klassieke CVT-gedreun wel geregeld te verdringen (via acht ‘virtuele’ verzetten), maar echt weg zijn de klassieke klachten die met dit soort versnellingsbak gepaard gaan nooit … Daarenboven zorgt de permanente vierwielaandrijving voor een best wel fors verbruik, reken rond de 8 l/100 km

Safety first

Wat ook fors is, is het veiligheidsarsenaal waar de Impreza op kan rekenen. Zo beschikt hij standaard over het Eyesight-pack, met actieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie, bovenop dodehoekwaarschuwing, automatische koplampen en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

Binnenin kan de Japanner dan weer rekenen op een sportief stuurwiel, degelijke aankledingsmaterialen en een 8 duim groot, up-to-date touchscreen dat je kan connecteren met Android Auto of Apple Car Play. Bovendien heb je recht op een degelijk koffervolume (385 tot 1.310 liter) in combinatie met heel wat optievakken, waardoor je gerust kan stellen dat de Impreza een meer dan degelijke gezinshatch is.

Conclusie

Achteraf gezien kunnen we dus terugkijken op een aangename kennismaking met de in 2018 vernieuwde Impreza. Hij voelt secuur in de bochten en kan binnenin rekenen op een zeer degelijke aankleding. Doe daar de reeks veiligheidssystemen bij en je hebt een zeer complete wagen voor een mooi bedrag … of toch ten minste als je je volledig wil overgeven aan de filosofie van het merk (inclusief zijn gulzige en ietwat underpowerde aandrijflijn).