Vernieuwde Opel Astra wil geen vermomde Peugeot 308 zijn

310

Na de overname door PSA stond het in de sterren geschreven dat de vernieuwde Opel Astra het palet PureTech- en BlueHDi-motoren zou adopteren, toch verkiest de oorspronkelijk door GM ontworpen middenklasser een nieuwe, in huis ontwikkelde motorenfamilie.

Neen, we hebben ons niet vergist bij het selecteren van de bijgaande persplaatjes, je bent hier wel degelijk naar een ‘nieuwe’ Opel Astra aan het kijken. Het moge dus meteen duidelijk zijn dat de designers de uiterlijke contouren van de Duitse middenklasser nagenoeg volledig ongemoeid hebben gelaten, al wijst Opel wel op de (zeer) licht hertekende frontpartij met actieve koelsleuven, die bijdragen tot de behoorlijk knappe luchtweerstandcoëfficiënt van 0,25 Cd (0,26 voor de Sports Tourer). Onderhuids noteren we ook een stel nieuwe schokdempers, terwijl de versies met het (optionele) sportchassis een nog wat directere besturing meekrijgen.

In het vooronder maken we kennis met een gloednieuwe motorenfamilie, die – in tegenstelling tot wat je zou verwachten – geen enkele bloedband heeft met de PureTech- en BlueHDi-mechaniek uit de PSA-stal. Om je helemaal op een dwaalspoor te zetten, biedt Opel wel krek dezelfde cilinderinhouden aan (1,2 liter-driecilinder op benzine en 1,5 liter-viercilinder op diesel), terwijl ook de beschikbare vermogens elkaar nauwelijks ontlopen: 110, 130 of 145 pk voor de benzine, 105 of 122 pk voor de zelfontbrander. Daarnaast is er ook nog een vernieuwde 1.4 Turbo met 145 pk, die als enige gekoppeld kan worden aan een CVT-transmissie met zeven virtuele verhoudingen. Alle andere motorisaties laten de keuze uit een handgeschakelde zesbak of een negentrapsautomaat. Gemiddeld zouden de motoren, die alle aan de Euro 6d-norm voldoen, tot 19 procent zuiniger uitvallen tegenover de huidige equivalenten.

In het interieur valt tot slot evenmin een ‘verfransing’ waar te nemen. De Astra behoudt zijn gekende cockpit, maar heeft voortaan recht op een digitale tellerpartij, een vernieuwd infotainmentscherm met Apple CarPlay en Android Auto-connectiviteit, een inductieve smartphonelader en een (weliswaar optionele) audio-installatie van Bose. De orderboeken voor de gefacelifte Astra openen binnen enkele weken, de eerste leveringen staan gepland vanaf november.