Ook in München hoeft de boog tijdens de zomermaanden niet altijd even gespannen te staan. Enkele stagiairs kregen zelfs carte blanche om de X7 om te bouwen tot een volwaardige pick-up. Een X7 als lichte vracht, in België zou het nog werken ook…

Het zijn twee ontzettend drukke maanden geweest voor de jongens en meisjes uit Beieren. Na de introductie van de – haal diep adem – X6, Power BEV, Vision M Next, 8 Reeks Gran Coupé, 3 Reeks Touring, M8 Coupé & Cabrio, X1 en 1 Reeks, modellen die alle een grote impact zullen hebben op de nabije en iets verdere toekomst van het merk met de propeller, mag de riem er even af met deze (daadwerkelijk gebouwde) X7 Pick-up, een utilitaire one-off op basis van de X7 40i. Waarom? Daarom.

De X7 Pick-up is de vrucht van een samenwerking tussen een aantal stagiairs uit verschillende BMW-departementen, die op eigen houtje een productieauto mochten ontwikkelen. De hele achterpartij van de X7 moest eraan geloven, in de plaats kwam een ruim 1,4 meter diepe laadbak met teakhouten vloer, een afdekking uit CFRP en een nieuw stel verticale achterlichten. Ondanks het met tien centimeter gegroeide koetswerk zou de pick-up bovendien zo’n 200 kilogram minder wegen dan een standaardexemplaar. Hoewel de auto technisch helemaal ‘klopt’ en dus zo in productie zou kunnen, heeft BMW uiteraard geen enkele ambitie om zijn luxueuze SUV-vlaggenschip in pick-upversie aan te bieden. Er mag al eens gelachen worden bij BMW, maar veel gekker hoeft het ook niet te worden…