Renault Twingo, de wereld op zijn kop?

513

1P7B6430

In 1993 zorgde Renault met de Twingo voor een aardverschuiving in het autolandschap: een kleine, leuke en praktische auto. De stadsauto bij uitstek met een speels imago. De tweede generatie werd iets conventioneler, maar behield toch de grote troeven. De derde generatie maakt tabula rasa.

Wat is er nieuw?

Wel, bijna zo goed als alles. Voor je verder leest, moet je namelijk weten dat deze Twingo het resultaat is van een partnership met de Daimler groep. De nieuwe Twingo en Smart zijn in wezen zusjes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bepaalde smart-genen ook deel uitmaken van het DNA van de Twingo. Zoals de achterinliggende motor, schuilend onder de kofferplank, die zorgt voor de achterwielaandrijving. De vrijgekomen ruimte biedt nu plaats aan de batterij, vloeistoffen en koeling. Renault dacht ook aan de veiligheid van de voetgangers: het kofferdeksel is in plastic en achter het front zit 15 cm lege ruimte. Met zijn vier airbags, voorspanners, lane keep assist, ABS met remhulpsysteem, bandenspanningscontrole verdient de nieuwe Twingo vier Euro NCAP sterren.

1P7B4595
Het interieur van de Twingo is eindeloos moduleerbaar.

Stadswagen tot op de velg

De ingenieurs van Renault hebben alles uit de kast gehaald om hem te kronen tot koning van parkings, stoepranden en verkeer. Hij meet 3,59 m, daarmee is deze derde generatie Twingo 10 cm minder lang dan zijn voorganger. Toch biedt hij 33 cm meer interieurruimte en dat is te danken aan zijn wielbasis die 12 cm langer is. De achterbank is niet langer verschuifbaar, maar er is nu meer plaats achterin en in de koffer. De rugleuning kan worden neergeklapt of weggenomen om een vlakke laadvloer te hebben. Afhankelijk van de opstelling is dit goed voor een volume van 188, 219 en 980 dm³. Grote mensen hebben niet al te veel knieruimte, de hoofdruimte zit dan weer wel goed. Optioneel kan er gekozen worden voor een panoramisch stoffen schuifdak.

Voor elke dag

1P7B4548
De cockpit is trendy en verzorgd, ondanks het ontbreken van enkele essentiële onderdelen zoals een toerenteller en handgrepen.

Connectiviteit en personalisatie zijn twee keywoorden, bij de aankoop van een stadswagen. Ook hier heeft Renault het onderste uit de kast gehaald. De catalogus telt niet minder dan 7 felle kleuren en … geen grijs. Spiegelbehuizingen, radiatorrooster en zijschorten zijn beschikbaar in vier kleuren en combineerbaar met vier stickerkits en drie pakketten lichtmetalen velgen. Zelfde verhaal binnenin: de omlijsting van het dashboard, de ventilatoren en inzetstukken van het stuur zijn leverbaar in diverse tinten en afwerkingen.

Renault biedt 2 infotainmentsystemen. Het eerste heet R&Go en bestaat uit een applicatie die compatibel is met iOs en Android. Voor 50 euro heb je een 3D navigatie app. Op het display van je smartphone verschijnt allerhande informatie, zo kan je bijvoorbeeld aflezen hoe ecologisch je rijdt. R&Go leest ook je sms-berichten hardop. De tweede versie van Renaults R-link komt in de Twingo bovendien met een achteruitrijcamera.

Onder de motorkap

De nieuwe Twingo komt met 2 driecilindermotoren. De 1.0 ontwikkelt 70 pk en 91 Nm, de Co2-uitstoot ligt rond de 105 g/km, als je de start-stop gebruikt zakt dat getal naar 95 g/km. De 0.9 turbo krijgt 90 pk en 135 Nm, hij zou 99 g/km uitstoten. De eerste motor is volledig nieuw, het turboblok is een herziene versie van de tweede generatie. Fundamenteel werd er niets gewijzigd, wel werd hij zo klein mogelijk gemaakt om zo weinig plaats in te nemen.

Hoe rijdt hij?

1P7B5034
Het concept van de Twingo mag dan wel  helemaal zijn omgegooid, in het design herkennen we innovatieve elementen van de allereerste Twingo.

Dankzij de hoge zithouding, heeft de bestuurder een goed zicht rondom. Ondanks het feit dat het stuur niet regelbaar is en de voetsteun die te dicht tegen de bestuurder aanligt, is de rijhouding best comfortabel. De geluidsisolatie zit snor, we horen enkel lichte aerodynamische geluiden en de Twingo kan ook goed overweg met hardere zijwinden. Maar bovenal: met zijn heel kleine draaicirkel is hij het gedroomde stadskarretje.

Dankzij de langere wielbasis en een 50/50 gewichtsverdeling met twee personen vooraan, beschikt de Twingo over een homogeen en neutraal chassis. Stabiel aan hoge snelheid, maar met risico op onderstuur. Niet echt een karaktertrek van een achterwielaandrijver. We zouden hem maar wát graag willen uittesten op natte en slechte wegen.

De krachtbron van 90 pk is veelzijdig en flexibel eens je uit de laagste toeren bent, de 1.0 leent zich uitstekend voor de stad. Net zoals het turboblok is hij gekoppeld aan een versnellingsbak met lange verhoudingen (dank u CO2 normen), die wat van zijn punch afromen. Hij draait soepel, is heel stil en dus ideaal voor in de stad, ondanks wat trillingen in de lagere toeren. Grote handicap van de kleine stadswagen is echter het verbruik: bijna 9 liter voor een auto die nauwelijks een ton weegt, is enorm.

Het gamma

Voor 9.650 euro heb je al de 1.0 basisversie met 70 pk. De 0.9 turbo heb je enkel in de exclusieve afwerking die start vanaf 13.450 euro. Rijhulpsystemen zijn niet beschikbaar voor de instapversies, het panoramisch open dak (950 euro) is er alleen voor de twee meest exclusieve versies, net zoals de packs en het gros van de personalisatiemogelijkheden.

Technische Fiche  Renault Twingo TCe 90
Motor:
Type en cilinderinhoud: 3 cilinder in lijn turbo 898 cm³
Vermogen: 90 pk aan 5500 tpm
Koppel: 135 Nm aan 2500 tpm
Overbrenging:
Versnellingsbak: manuele vijfbak
Aandrijving: achteraan
Velgen: 15″ (16″ in optie)
Banden: 165/65 voor 185/60 achter
Onderstel:
Ophanging voor:
Ophanging achter:
Remmen voor: Remschijven 320 mm
Remmen achter: Trommels
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 312 sec.
topsnelheid: 165 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik (gecombineerd): 4,3 l/100 km
Testverbruik 8,9 (te bevestigen)
CO2-uitstoot: 
99 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 3,595/1,648/1,554 meter
Wielbasis 2,492 meter
Laadvolume: 188 dm³
Inhoud brandstoftank: 35 liter
Gewicht: 1.018 kg
Prijs:
Basismodel: 13.450 euro