Test Opel Insignia Grand Sport: evenwichtsoefening

1423

Hoe moet je een model vernieuwen dat in de eerste negen jaar van zijn carrière bijna een miljoen klanten heeft verleid? Hoe kan je innoveren zonder het prijskaartje uit het oog te verliezen? Hoe kan je perfectioneren zonder jezelf in details te verliezen? Daar zit de hele verdienste van deze tweede generatie, die een gevaarlijke evenwichtsoefening heeft moeten uitvoeren…

De lijnen van de nieuwe Insignia vallen bijzonder goed op het netvlies, al hebben we zo onze esthetische twijfels over de dubbele snor in de grille.

Om het belang van de nieuwe Insignia in het juiste perspectief te plaatsen, moeten we even terug naar een ver verleden, toen de grote berlines bij Opel nog Kapitän, Admiral en Diplomat heetten. De “Big Three”, drie namen die u misschien niets meer zeggen. Nochtans hebben ze de reputatie van Opel mee helpen opbouwen door comfort, stevigheid, bouwkwaliteit en rijplezier te verheerlijken. Deze drie modellen waren niet alleen voorbeelden van elegantie en pragmatiek, ze straalden status uit. En dat dat moet de Insignia in 2017 weer gaan bevestigen. De Insignia kwam op de markt in 2008, werd verkozen tot Auto van het Jaar 2009 en veroverde 940.000 fans. Opel kon en mocht zich dus geen misstap verloorloven…

Verleidelijk

Het lijnenspel van de Sports Tourer getuigt van stijl en creativiteit, ook al kan je hier en daar een paar typische Renault-trekjes ontwaren.

Toen we de nieuwe Insignia begin dit jaar op het Salon ontdekten in de black box van Opel, bleven we eerlijk gezegd een beetje op onze honger zitten. Het design moet misschien een beetje ‘rijpen’, want een paar maanden later weten de looks van de Grand Sport (de vijfdeurs) en de Sports Tourer (de break) ons al veel meer te bekoren, tijdens onze eerste kennismaking in de Duitse buitenlucht. Het nieuwe design zit vol knappe details en onderscheidt zich door drie lijnen op de motorkap, een nieuw radiatorrooster en een nieuwe lichtsignatuur, die deze keer tweevoudig is: voor- en achteraan. We noteren verder een uitgerekter profiel, met dank aan de toegenomen wielbasis van het nieuwe platform (+92 mm). Ook zijn C-stijl valt op, die afloopt en achteraan naar beneden duikt, met een kleine krul omhoog op de kofferklep als afsluitstuk. De benaming Grand Sport heeft hij ruimschoots verdiend. Op esthetisch vlak hoeft de Sports Tourer nauwelijks onder te doen, met een duikende daklijn, het bijzondere profiel van de dakspoiler en de chroomstrip die naar de onderkant van de dakstijl daalt, tot in het hart van de led-achterlichten. Origineel, en geslaagd.

Prioriteiten stellen

Naar goede gewoonte biedt Opel comfortabele en in 18 richtingen verstelbare zetels aan.

Onze kennismaking met de berline op het historische terrein van Opel, in de randstad van Frankfurt, heeft onmiddellijk een trend duidelijk gemaakt: het leven aan boord van de Insignia is plezieriger geworden. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Door de packaging te verzorgen en de binnenruimte te vergroten, terwijl de proporties toch onder controle bleven. Zo is de totale hoogte met bijna 3 centimeter gedaald, maar nam de hoofdruimte achterin met 1 centimeter toe. De langere wielbasis voel je aan de toegenomen knieruimte achterin, terwijl de bredere sporen het mogelijk hebben gemaakt om onder meer 25 en 32 millimeter meer vrij te maken voor respectievelijk de schouders en de heupen. Die veranderingen worden duidelijk zodra je de deuren opent, die zijn getekend om de instap te vergemakkelijken. Hetzelfde geldt voor de koffer, waarvan in de eerste plaats het volume indruk maakt, met 490 liter in standaardconfiguratie (1.450 liter met de achterbank neergeklapt).

Maar deze nieuwe Insignia wil ook de bestuurder plezieren. De ingenieurs uit Rüsselsheim hebben als startpunt de zithoogte van de bestuurdersstoel verlaagd (- 3 cm) alvorens ze alles uit de kast hebben gehaald om het gewicht van de berline te verminderen. De Grand Sport verliest tot 175 kilo (!), met dank aan het nieuwe Epsilon 2-platform, een 59 kg lichtere body in white en lichtere motoren. Zo komt in de 1.5-turbobenzine met 165 pk de verhouding gewicht-vermogen uit op 10 kg per pk. De chassisingenieurs van Opel hebben ook de ijking herzien van het adaptieve chassis Flexride om de verschillen groter te maken tussen de rijprogramma’s Tour, Normal en Sport. We vermelden nog de optionele vierwielaandrijving op de krachtigste benzine- en dieselversies, die in de achteras een vectoriële koppelverdeling hebben dankzij meerschijvenkoppelingen. Op de slingerbaantjes in de omgeving van Frankfurt gaf de Insignia blijk van een foutloze stabiliteit, een grote precisie en remmen van een erg goed niveau. Aan alles voel je dat de Insignia eindelijk verlost is van zijn grootste kwelduivel: zijn overgewicht. Je mag hem voortaan zelfs een Driver’s Car noemen…

Fijne motoriek

De krachtigste benzine- en dieselmotoren zijn leverbaar met een nieuwe integrale aandrijving.

We konden achter het stuur kruipen van de 1.5 Turbo, een benzinemotor, en de 2.0 CDTi, om ons een idee te kunnen vormen van de geboekte vooruitgang. De 1.5-benzine vervangt de 1.4 Turbo en is een waar plezier door zijn zachtheid en souplesse. Hij is zuinig, stil, drijft de Insignia moeiteloos aan en aarzelt niet om zijn spierballen te rollen. Voor de diesel is vooral de vooruitgang op het vlak van verfijning het meest opvallend. Hij is nog steeds gewillig en koppelrijk (300 Nm) en verdwijnt bij stabiele snelheden naar de achtergrond. Dankzij de opmerkelijke luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 en de inspanningen voor het gewicht zien de motoren hun verbruik en uitstoot beginnen bij respectievelijk 5,7 l/100 km en 129 g CO2/km op benzine en 4,0 l/100 km en 105 g CO2/km op diesel.

Alle spots op de… koplampen

Tijdens ons bezoek aan de fabriek van Rüsselsheim maken we gebruik van een lege en donkere loods om de innovaties te ontdekken van het IntelliLux LED. Na een sympathieke knipoog van de lichten wanneer de auto wordt ontgrendeld, ervaren we een verbluffende demonstratie van de matrixverlichting, die voortaan uit 32 led-segmenten bestaat. Die technologische evolutie brengt het bereik van de lichtbundel op 400 meter en biedt meer precisie en snelheid. Een van de nieuwe functies is dat hij een schijnwerper kan richten op voetgangers die zich binnen een hoek van 90 graden ten opzichte van de voorkant van de auto bevinden. Met de diverse sensoren van het voertuig kan IntelliLux anticiperen op inhaalmanoeuvres en de omvang van de lichtbundel verminderen om te vermijden dat de snellere bestuurder wordt verblind. En tot slot vergroten deze koplampen nog de lichtsterkte in donkere bochten, zodat je niet wordt verrast door de binnenkant van een bocht.

Het dashboard

We moeten het dan enkel nog hebben over het interieur van deze Opel Insignia, dat trouw is aan de ambities van Opel om dezelfde kwaliteit te bieden als een premiummodel voor een meer betaalbare prijs. Volgens de berekening van de Opel-marketeers blijft de best uitgeruste Insignia onder de grens van 55.000 euro, terwijl de concurrentie voor een gelijkaardig uitgerust model 32 tot 42 procent meer zou aanrekenen.

De Insignia scoort alleszins goede punten met zijn elegant en doordacht interieur, met voldoende opbergvakken en een luchtig design. Niet alle materialen zijn van premiumkwaliteit, maar het geheel oogt bijzonder homogeen. We stippen de verdeling in drie zones aan van de middenconsole, met bovenaan het enorme aanraakscherm van het infotainment, in het midden de bediening van de airco en onderaan de rijhulpsystemen, naast de versnellingspook.

Insignia wijdt Opel Exclusive in

Op de optielijst vinden we ook een audio-installatie van Bose.

Met de Adam deed personalisering zijn intrede bij Opel, maar het gaat nu een versnelling hoger met Opel Exclusive, een dienst die niet enkel begint met een selectie van velgen (van 17 tot 20 duim), maar die de Insignia-koper ook een onbeperkt kleurenpalet biedt. Zowel op de Sports Tourer als op de Grand Sport kan het volledige kleurenspectrum worden aangebracht. Iedereen kan zijn auto dus in zijn favoriete kleur krijgen, en dat met drie soorten afwerking: tri-coat, metaalglanslak en parelmoerlak. Die waaier wordt erg binnenkort nog uitgebreid met designelementen en een selectie van fijne leersoorten. En de prijs van dat alles? Daarover hullen de Duitsers zich voorlopig in stilzwijgen.

Rijke uitrusting

De Insignia nieuwe stijl pakt op technologisch vlak uit met een head-up display en de nieuwste versie van het IntelliLink-infotainmentsysteem, dat compatibel is met Apple CarPlay en (binnenkort) Android Auto. Op veiligheidsvlak introduceert Opel een actieve motorkap ter bescherming van voetgangers en een waarschuwing voor kruisend verkeer bij achterwaarts manœuvres. Om het parkeren te vergemakkelijken, kan je voortaan ook gebruik maken van een 360° camera met bird’s eye-perspectief. Tot slot breidt Opel de diensten van de persoonlijke assistent OnStar nog een beetje uit, met de reservering van hotelkamers via booking.com. Dankzij een andere samenwerking (met Parkopedia) kan OnStar naar het navigatiesysteem de coördinaten doorsturen van beschikbare parkeerplaatsen.

Conclusie

Geen zorgen, de koorddanser is niet gevallen tijdens de voorstelling. Net als de eerste Insignia levert de show een visueel spektakel op, met dank aan het potlood dat de contouren van deze Grand Sport heeft getekend! Opel heeft met deze Insignia Grand Sport een potentiële bestseller uitgebracht, een model dat slim ontworpen is, comfort en gebruiksgemak vooropstelt en uitpakt met verfijnde mechaniek. De Passats, Talismannen en andere Octavia’s hebben redenen om zich zorgen te maken…

Technische fiche Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-turbomotor 1.490 cm³
Vermogen : 165 pk bij 5.600 t/min
Koppel : 250 Nm bij 2.000 – 4.500 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 16″
Banden standaard : 205/60
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Multilink
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 8,9 sec
Maximumsnelheid : 222 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 6,1 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
139 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.897 / 1.941 / 1.455 mm
Wielbasis :
2.829 mm
Koffervolume : 490 liter
Brandstoftank : 62 liter
Leeggewicht : 1.440 kg
Prijs :
Vanaf : 26.900 euro
Prijs + opties testwagen : 32.550 euro