Weekoverzicht: 5 driver’s cars om in de gaten te houden

54

Geen grote autosalons in aantocht, en toch draait er quasi dagelijks wel een nieuw model of facelift het wereldwijde web op. AutoBuzz ging grasduinen in de wekelijkse auto-actualiteit, en selecteerde voor jullie de 5 hoogtepunten.

Deze week: cijfergoochelen bij BMW, een dakloze bij McLaren en Audi, een Jaguar waar we veel te lang op hebben gewacht en een Volkswagen… die we eigenlijk nog niet hadden mogen zien.

BMW 6 Reeks Gran Turismo

Nadat de 1 een 2 werd, de 3 een 4 en de 6 een 8, wordt nu de 5… een 6. Studenten wiskunde in volle examentijd sluiten beter even de ogen wanneer ze geconfronteerd worden met BMW’s nieuwe cijferlogica, feit is dat de opvolger van de 5 Reeks GT voortaan een eigen cijfer toebedeeld krijgt. De 6 Reeks Gran Turismo rust – net als de 5 en de 7 – op BMW’s CLAR-platform, waardoor het lang niet ondenkbaar is dat we binnenkort een iPerformance-hybride in de catalogus te zien zullen krijgen. Bij de lancering zal de 6 Reeks GT echter uitsluitend beschikbaar zijn als 630i, met een tweeliter-turbomotor die 258 pk en 400 Nm levert, als 640i met 3 liter-turbobenzine en 340 pk en 450 Nm of als 630d, met 265 dieselpaarden en een vrachtwagenkoppel van 620 Nm.

Binnenin neemt de 6 GT het interieur van de 5 Reeks klakkeloos over, zij het in een iets ruimere vorm. Zo slikt de koffer voortaan 610 liter, 110 liter meer dan in de uittredende 5 GT. Met de achterste zitjes neergeklapt ontstaat zelfs een laadruim van maar liefst 1.800 liter.

McLaren 570S Spider

McLaren’s Sports Series is sinds deze week weer een model rijker: de 570S Spider. Geen échte cabrio, wel een targaversie zoals de 675LT er ook al eentje was. Dat betekent dat de achterste stijlen altijd overeind blijven, enkel het uit twee delen bestaande dakpaneel kan volledig elektrisch worden weggeborgen in de ruimte boven de achterin huizende 3,8 liter-V8 biturbomotor. Ondanks het meergewicht van net geen 50 kilogram blijven de prestaties dan ook van de buitenaardse soort, met een spurt van 0 tot 100 in 3,2 seconden en een absurde top van 328 km/u. Daar kan zelfs Stoffel Vandoorne alleen maar van dromen…

Jaguar XF Sportbrake

Ze hebben bij Jaguar lang getwijfeld of ze hem wel zouden bouwen, maar de commerciële logica werd uiteindelijk toch gerespecteerd. Sinds deze week weten we eindelijk hoe de voor dit najaar geplande XF Sportbrake eruit zal zien, een ruime businessbreak die wellicht wel wat directieleden en andere managers zal weglokken bij de hoofdzakelijk Duitse concurrenten. Naast de gekende 2 liter Ingenium-diesels met 163 pk, 180 pk of 240 pk biedt Jaguar de XF Sportbrake ook aan met een potige 3 liter-V6 op benzine of diesel, zodat je de Duitse hiërarchie op het linkerrijvak binnenkort lekker kan gaan verstoren met je familiale F-Type. Bij de generatiewissel speelde de Jag bovendien een slordige 200 kilogram aan gewicht kwijt, met dank aan uitvoerig gebruik van aluminium.

Audi R8 V10 Spyder Plus

Het officiële perscommuniqué over de McLaren 570S Spider was nog maar net vertrokken vanuit McLaren’s hoofdkwartier in het Britse Woking, of vanuit Ingolstadt kregen we al een tweede portie eye candy aangereikt: deze nog wat straffere Plus-versie van de R8 Spyder. Naast de gifgroene ‘micrommata green’ gedoopte koetswerkkleur valt de R8 Spyder vooral op met zijn surplus aan pk’s: 50 stuks om exact te zijn, voor een totaal van 610 eenheden. Daardoor jaagt de R8 de tellernaald voortaan al na 3,3 tellen voorbije de 100 km/u (-3 tienden), de topsnelheid bedraagt – tiens, net als bij de McLaren – 328 km/u. Carbonkeramische remmen komen gelukkig als standaard. Mag ook, als je weet dat deze R8 Spyder Plus minstens 207.500 euro moet kosten…

Volkswagen Polo

De laatste zullen de eersten zijn. Dat geldt zeker voor deze vernieuwde Polo, waarvan de foto’s al gelekt waren nog voor de officiële presentatie in Berlijn goed en wel was begonnen. Beetje lullig natuurlijk, journalisten laten overvliegen voor een ‘reveal’ die er eigenlijk geen meer is. Met ‘dank’ aan onze wat overijverige collega’s van Wheelsage, die de plaatjes van de nieuwe Polo vroegtijdig op het net deden belanden. Echt verrassen doet die nieuwe Polo natuurlijk niet, daarvoor zijn de commerciële belangen wellicht te groot. Onder het licht bijgepoederde uiterlijk schuilt wél een gloednieuw platform, dat gedeeld wordt met de nieuwe Seat Ibiza en de volgende generatie van de Skoda Fabia. Op motorisch vlak mogen we ons verwachten aan de gekende 1.0 TSI en de nieuwe 1.5 TSI met cilinderuitschakeling, naast verschillende varianten van de 1.6 TDI… en wellicht ook een performante GTI met zo’n 200 pk, als concurrent voor de Ford Fiesta ST. Wie zei er daar dat de Volkswagen Polo geen echte driver’s car is?

 

DELEN