Wie kent deze vergeten Groep B-pareltjes nog?

109

Aah Groep B. De hoogdagen van de rallysport, toen Lancia Delta’s, Peugeot 205’en en Audi Quattro’s het veld domineerden. Deze 600 pk sterke monsters werden gereden door levende legendes als Stig Blomqvist, Juha Kankkunen en Ari Vatanen: mannen met ijs in hun aderen en haar op hun bovenlip. Achter deze vlammenwerpende beesten reden echter ook heel wat opmerkelijke wagens rond, elk met hun eigen verhaal. Een overzicht:

1. Ferrari 308 GTB

Animated GIFs - Find & Share on GIPHY

via GIPHY

Een Ferrari als rallywagen, vandaag zou je je het niet kunnen voorstellen. Maar in de jaren ’70 en ’80 was de renstal met het steigerende paard weldegelijk actief in het rallykampioenschap. Vooral tijdens de asfaltrally’s kon de 308 gevaarlijk uit de hoek komen. Zo reed Antonio Tognana in 1982 zelfs aan de leiding van de rally van San Remo na de asfaltproeven. De voorsprong van de Ferrari verdween eenmaal op het Toscaanse gravel wel als sneeuw voor de zon. Op het einde van de rally moest de Italiaan zelfs opgeven met motorproblemen.

2. Citroën BX 4TC 

Tussen 2004 en 2012 domineerde Citroën het Wereld Rallykampioenschap met maar liefst 9 eindzeges op rij. Het debuut van de Franse constructeur in de rallysport in 1986 was er echter een in mineur. Met ex-wereldkampioen Jean-Claude Andruet en Philippe Wambergue als piloten ging Citroën vol voor het kampioenschap.

Maar in de eerste race moesten beide wagens meteen opgeven. Pijnlijk, zeker omdat het de rally van Monte Carlo betrof, de thuisrace van de renstal. De opgave kondigde het begin van een rampseizoen aan voor Citroën, want ook tijdens het tweede optreden van de wagen in Zweden slaagde een van de rijders er niet in de finish te halen. Reden genoeg voor de constructeur om de stekker uit het project te halen. De BX 4TC maakte later dat jaar wel nog een korte terugkeer, tijdens de rally van Griekenland, maar ook hier vielen de wagens uit, ditmaal door ophangingsproblemen.

3. Talbot Lotus Horizon

Des O’Dell bouwde deze Talbot tijdens het tussenseizoen door de motor van een Lotus Esprit achterin de Talbot Horizon te leggen. Een gewaagd concept waarmee de Brit in 1981 verbazend genoeg de constructeurstitel in Groep B won. De sterke turbomotor in combinatie met het lage gewicht van de Talbot zorgde ervoor dat de wagen als een raket ging op de rechte stukken. Het bochtenwerk was dan weer wat minder, of zoals tweede piloot David Lapworth het zei: “een bocht nemen in de wagen was best interessant.”

Na een jaar trok Peugeot Sportbaas Jean Todt echter de stekker uit het project. Een goede keuze, zo bleek later. De Talbot werd immers ingeruild voor een Peugeot 205 Turbo die in ’85 en ’86 zowel het rijders- als het constructeursklassement won.

4. Lada VAZ 2105 VFTS

Ook Lada deed volop mee aan de Groep B-gekte. De Russische constructeur stuurde de VAZ 2105 VFTS over het ijzeren gordijn om deel te nemen aan het populaire rallykampioenschap. Nu ja, van over het ijzeren gordijn… de Lada was onderhuids eigenlijk een Fiat 124. De Russische constructeur voegde daar wel een aluminium carrosserie aan toe om de wagen lichter te maken. Al die goede wil ten spijt, kwam Lada minstens 300pk en twee aangedreven wielen te kort om een echte rol van betekenis te kunnen spelen in het Groep B-kampioenschap.

5. Peugeot 504 Pickup

Animated GIFs - Find & Share on GIPHY

In 1981 besliste Peter Hughes dat de Peugeot 504 perfect geschikt was om te verbouwen tot een pick-up. Hughes kocht dan ook de nodige licenties aan en bouwde elk jaar minstens 200 wagens voor de Afrikaanse markt. Met dat aantal mocht de Keniaan ook deelnemen aan de Groep B-rallycompetitie. In 1983 geraakten twintig 504’s door de FISA-keuring en waren ze dus klaar voor een rallycarrière. De pick-up was wel niet zo succesvol als 205 Turbo die tweemaal de Groep B titel greep. Meer nog, geen enkele van de twintig wagens kwam ooit aan de start van een Groep B-wedstrijd.

DELEN