Bentley Continental GT verheerlijkt zichzelf

992

Met de nieuwe generatie van zijn coupé accentueert Bentley zijn streven naar perfectie en de ijzeren wil om anders te zijn dan de rest.

Onze introductie mag op het eerste gezicht wat contradictorisch lijken voor een merk uit de grote Volkswagen-stal, de Duitse grootmacht die van gedeelde mechaniek en technologische kruisbestuiving zijn handelsmerk heeft gemaakt. Toch strekt het Bentley tot eer dat het een vuist weet te vormen tegen die economische realiteit, door op haast ambachtelijke wijze producten te blijven ontwerpen die desondanks uitpakken met hoogstaande spitstechnologie.

W12 staat pal

In afwachting van een hybride variant, die sinds het Salon van Genève al in de lucht hangt, behoudt de nieuwe Continental GT het vertrouwen in de good old W12. Dat blok met een longinhoud van 6 liter bestaat eigenlijk uit twee aan elkaar geklonken 3 liters en levert 635 pk (45 meer dan de huidige variant). Met 900 Nm aan koppel, een integrale aandrijving (verhouding 40/60) en zijn automatische achtbak spurt de prestigieuze Britse coupé van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden (- 0,8) en stoomt hij vrolijk door tot de naald 333 km/u aanwijst… in zesde. Net als de cilinderuitschakeling – de W12 kan de helft van zijn cilinders op non-actief zetten onder deellast – zijn de 7e en 8e versnelling vooral bedoeld om het verbruik binnen de perken te houden.

Tijdloos design

De Continental telt sinds oudsher heel wat criticasters, die het niet zo begrepen hebben op z’n pompeuze looks. Ook de nieuweling blijft eruit zien als een massief blok beton, al mengen het vloeiende lijnenspel, zijn karakteristieke koplampen en de zuivere lijnen aan de achterzijde toch wat extra elegantie onder het gekende Bentley-recept.

Die receptuur tekent ook binnenin nog steeds present, met een ongeziene weelde die de klant naar eigen goeddunken kan inrichten en aankleden. Ook aanwezig: de klinische afwerking, met perfect aansluitende naden (de tolerantie bedraagt nog 0,1 mm), 1 mm dik leder en 3 mm dik aluminium, een optionele ‘diamond in diamond’-afwerking en in 20 richtingen verstelbare zetels (in plaats van 12). Op geluidsvlak pakt Bentley uit met akoestisch glas en drie verschillende audio-installaties: standard (650 W), Bang & Olufsen (16 verlichte luidsprekers met een vermogen van 1500 W) of Naim 2200 W (18 speakers). Nog een opvallend kenmerk is het 12,3-inch HD touchscreen, dat om z’n asdraait en verdwijnt in het dashboard om het zicht op de drie tellers te vrijwaren.

Onder de nieuwe Continental vinden we een (deel van het) platform van de nieuwe Audi A8, bestaande uit staal en aluminium. De carrosserie werd dan weer geproduceerd met technieken uit de luchtvaartindustrie, waarbij aluminium tot 500 graden wordt opgewarmd om vervolgens geperst te worden met gecomprimeerde lucht. In totaal is de nieuwe generatie zo’n 85 kilogram lichter dan zijn voorganger. De actieve ophanging maakt voor het eerst gebruik van drie luchtkamers die tot 60 procent meer lucht bevatten dan een klassieke pneumatische ophanging.