Na lang wikken en wegen besliste Citroën om de C3 Picasso af te lossen door de C3 Aircross, een stoere SUV met een familiale inborst. Wij gingen na of de Fransen de juiste keuze hebben gemaakt.

We schrijven 2014, ergens in de buurt van Parijs. Op het Citroën-hoofdkwartier moeten een aantal cruciale knopen worden doorgehakt voor de carrière van de C3 Picasso, die op dat moment een aardige rol van betekenis aan het spelen is in het segment van de compacte eenvolumers. De grillen van de SUV-mode drijven heel wat potentiële klanten echter in de armen van de pas gelanceerde Renault Captur en de Peugeot 2008, die (een zekere mate van) functionaliteit combineren met een hippe cross-overlook. Fast forward naar 2017: de SUV-hype woedt als nooit tevoren, het ideale momentum om de C3 Aircross – vaarwel Picasso – aan de wereld voor te stellen. Citroën lijkt dus te hebben gegokt en gewonnen… als de C3 Aircross zijn stek kan opeisen tussen de elfendertig compacte SUV’s, tenminste.

Bekend gezicht

Picasso mag dan wel een tweede keer het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld hebben, het design van de C3 Aircross doet op z’n minst vermoeden dat de Spaanse grootmeester zich er in hoogsteigen persoon mee gemoeid heeft. De C3 Aircross is namelijk weer zo’n kleine SUV waar de frivoliteit en eigenzinnigheid vanaf spat, al deelt hij natuurlijk wel wat karaktertrekken met de C4 Cactus en de ‘gewone’ C3. Zo beschikt de C3 Aircross aan de voorzijde over de kenmerkende lichtsignatuur met twee boven elkaar geplaatste lampen, waarvan de LED-dagrijlichten via een dubbele verchroomde sierstrip uitmonden in de dubbele chevrons, een visueel trucje om de breedte van de wagen te accentueren. Of – als je hem wat beter bestudeert – om te verhullen dat deze C3 Aircross heel wat gemeen heeft met de Crossland X van kersvers stalgenoot Opel?

De C3 Aircross wordt bijvoorbeeld niet alleen gebouwd in de Opel-fabriek in Zaragoza, onderhuids delen beide wagens (net als de Peugeot 208 en de Citroën C3 overigens) het voorwielaangedreven PF1/A-platform van de PSA-groep. De Aircross is met z’n 4,15 meter weliswaar 6 centimeter korter dan zijn Duitse evenknie, maar werpt heel wat extra personaliseringsmogelijkheden in de schaal om jonge vaders en moeders richting Citroën-showroom te lokken. In totaal kan je de C3 Aircross in meer dan 90 verschillende smaken bestellen, met acht tinten voor de carrosserie, drie contrasterende dakkleuren en verschillende Colour Packs (Orange, Silver, White), die voor een kleurrijke finishing touch zorgen aan de dakrails, de achterlichten, de spiegelkappen, de omlijstingen van de koplampen en de wielen. En de fameuze Airbumps, vraag je? Die blijven (helaas) voorbehouden aan de C4 Cactus en de gewone C3.

Slim interieur

Binnenin grijpt de C3 Aircross daarentegen terug naar het klassieke monovolumerecept van de C3 Picasso, waarbij modulariteit en functionaliteit primeert. Zo noteren we onder andere een in twee delen neerklapbare achterbank die zich (net als bij de Crossland X) over een afstand van 15 centimeter laat verschuiven en een in de hoogte verstelbare kofferbodem, om de 410 beschikbare liters (een record in het segment) optimaal te benutten. Uniek voor de C3 Aircross is de optionele, neerklapbare passagiersstoel, waarmee je over een nuttige laadlengte tot 2,4 meter kan beschikken, en het glazen panoramadak (+ 950 euro).

Zoals het een moderne SUV betaamt, pakt de Citroën C3 Aircross verder uit met een royaal aanbod aan technologische hocus-pocus. Het 7 inch grote aanraakscherm van het infotainmentsysteem is echter niet het meest responsieve, en laat ook op vlak van ergonomie een aantal steken vallen. Zo moet je vaker dan je lief is in de menu’s gaan grasduinen voor de meest courante functies, zoals bijvoorbeeld de bediening van de airconditioning. Wat is er mis met een simpele draaiknop, Citroën?

Zoals gezegd is de C3 Aircross uitsluitend leverbaar als voorwieltrekker, al dichten de Fransen hun nieuwste telg niettemin enige offroadkwaliteiten toe via de Grip Control, een elektronisch hulpje met vijf verschillende rijmodi (Standard, Sand, All-Road, Snow en ESP OFF) en een geïntegreerde afdaalhulp. Kwestie van de schijn toch een beetje hoog te houden, meer niet.

Op veiligheidsvlak werd het arsenaal aan elektronische waakhonden uitgebreid met een intelligente snelheidsregelaar met verkeersbordenherkenning, een achteruitrijcamera met actieve parkeerhulp, een automatische noodrem (tussen 5 en 85 km/u), een dodehoekcontrole en een rijstrookassistent (vanaf 60 km/u). Een evolutie die we alleen maar zouden toejuichen… ware het niet dat de Fransen nog steeds een opleg van 450 euro vragen voor het volledige veiligheidspakket.

Liever comfortabel dan snedig

De C3 Aircross vaart onder de nieuwe ‘Citroën Advanced Comfort’-vlag, een slimme marketingterm die ons wil terugvoeren naar de haast zwevende Citroëns van weleer. Zweven doet de C3 Aircross nog niet, al moeten we wel toegeven dat de uitstekend zittende zetels, de duidelijk op comfort ingestelde ophanging en de degelijke isolatie een bijzonder rustgevende rij-ervaring opleveren. Voor het snellere bochtenwerk misten we wat gevoel in de stuurinrichting, een manco waar het gros van de C3 Aircross-klanten uiteraard zijn slaap niet voor zal laten. Tijdens onze eerste kennismaking reden we met de vlijtige 1,2 liter-turbobenzinemotor van 110 pk in combinatie met de automatische zesbak van Aisin-makelij, een prettig klinkende en zuinige motorisatie die in ons land wellicht het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Veelrijders kunnen echter nog steeds opteren voor de 1.6 BlueHDi-motoren met 100 of 115 pk, steeds gekoppeld aan een manuele zesbak.

Conclusie

Met de C3 Aircross levert Citroën een van de meest praktisch ingerichte compacte SUV’s af die er vandaag te vinden zijn. Offroadkwaliteiten zijn hem nagenoeg volledig vreemd, gelukkig ontpopt hij zich op het asfalt tot een meer dan comfortabele reisgezel. De vanafprijs is met 15.755 euro relatief democratisch, al moet je voor de kleurrijke toeters en bellen (net als voor de actieve veiligheidssystemen, jammer genoeg) wel in de optielijst duiken…

Technische fiche Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 EAT6
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder-turbomotor 1.199 cm³
Vermogen : 110 pk bij 5.500 t/min
Koppel : 205 Nm bij 1.500 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Automatische zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 16″
Banden standaard : 205/60
Chassis :
Vooras : Pseudo-MacPherson
Achteras : Torsie-as
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 10,6 sec
Maximumsnelheid : 183 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 5,6 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
126 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.154 / 1.756 / 1.597 mm
Wielbasis :
2.604 mm
Koffervolume : 410 liter
Brandstoftank : 45 liter
Leeggewicht : 1.278 kg
Prijs :
Vanaf : 15.755 euro (1.2 PureTech 82 Live)
Prijs + opties testwagen : 22.105 euro (1.2 PureTech 110 EAT6 Shine)

DELEN