Terwijl de Duitse constructeurs elkaar staan te verdringen om hun intrede in de Formula E aan te kondigen, heeft pionier Renault zopas bevestigd dat het Renault e.dams-team zich aan het einde van het vierde Formula E-seizoen (in juli 2018, nvdr) zal terugtrekken uit het elektrische eenzitterkampioenschap. Waarop partner Nissan ons prompt liet weten dat het ín een Formula E-avontuur stapt. Vestzak, broekzak.

Renault stond mee aan de wieg van de elektrische racediscipline, en kaapte met het e.dams-team van Alain Prost en Jean-Paul Driot ook de eerste drie constructeurstitels weg. Vorig jaar ging ook de rijderstitel naar een Renault-rijder, Sébastien Buemi. Ondanks die hegemonie trekt Renault nu een (definitieve?) streep onder zijn Formula E-deelname, het wil zich in de toekomst volledig toeleggen op de commercieel nog steeds veel interessantere Formule 1. Zeker nu het vanaf volgend seizoen ook motoren mag gaan leveren aan Red Bull en McLaren, dat zich geen tweede Honda-debacle kan permitteren.

Vers bloed

Voor de Formula E zelf heeft het vertrek van e.dams gelukkig geen al te zware gevolgen, met Porsche, BMW, Jaguar en Mercedes zitten er namelijk al heel wat andere ronkende namen in de wachtkamer. Bovendien heeft Nissan al laten weten dat het vanaf eind 2018 de plaats van Renault zal innemen op de startgrid, het moment waarop de FIA nieuwe auto’s en nieuwe batterijspecificaties zal introduceren. Kwestie van – in tegenstelling tot wat de Japanners in Le Mans overkwam met de GT-R LM Nismo – met gelijke wapens aan de start te komen…

DELEN