Hoewel Jaguar een tijdlang anders liet uitschijnen, komen de Britten nu tóch met een nieuwe Sportbrake-versie van de XF voor de pinnen. Rood alarm in München en Stuttgart, of is het vuistdikke pantser van de 5 Reeks Touring en de E-Klasse break bestand tegen het Britse weerwerk? AutoBuzz deed de test.

Bij de presentatie van de XF Sportbrake gaf Jaguar grif toe dat het welles-nietesspelletje rond de breakvariant niet meer dan een afleidingsmanoeuvre was, een functionele designbreak figureerde immers van meet af aan op de planning. De Duitse Drie zomaar een vrijgeleide geven in het bij ons nog steeds populaire breaksegment kregen de Britten duidelijk niet over hun hart, klanten afsnoepen met een karaktervol alternatief (Volvo V90, anyone?) leek designchef Ian Callum en de zijnen dan ook een veel betere piste. Rond deze tijd betreedt de stijlvolle Brit de arena met opgeheven hoofd, wij gingen alvast eens na of hij ook mans genoeg is om de 5 Reeks Touring en consoorten ferme klappen te verkopen.

Goed begonnen

Met de basis van de XF Sportbrake zit het wel snor, veel beter alleszins dan bij de eerste XF Sportbrake uit 2013 het geval was. Die rustte namelijk nog op de verouderde fundamenten van wijlen de S-Type, deze nieuweling doet het gelukkig met het volledig uit aluminium opgetrokken iQ[AI]-platform van de XE, XF berline en F-Pace. Tel daar nog de nieuwe (en eveneens uit aluminium vervaardigde) Ingenium-motorenfamilie bij, en je hebt de juiste ingrediënten voor een comfortabele, doch met sportiviteit doorspekte rijbeleving. Vergis je niet: het veelvuldig gebruik van aluminium maakt van deze XF Sportbrake nog geen pluimgewicht. Ondanks een afslankkuur van circa 170 kilogram zet de Brit nog steeds zo’n 1,8 ton op de bascule, gelukkig zijn er nog de dubbele driehoeken voor- en een standaard zelfregelende luchtvering achteraan om de rijdynamische meubelen te redden. Op dat vlak hoeft de Jag dan ook niet onder te doen voor wat München en Stuttgart vandaag serveren, een elektromechanische stuurbekrachtiging met de juiste consistentie en een perfecte gewichtsverdeling maken dat je met deze XF behoorlijk wat stuurplezier kan beleven van zodra het asfalt aan het keren gaat. Niet doen als je koffer geladen is met verfpotten, trouwens.