Er gaat geen maand voorbij of een autoconstructeur brengt een crossover uit. Deze Volkswagen T-Roc is de nieuwste op het lijstje. Weet hij zich van de rest te onderscheiden?

Met de volledig nieuwe T-Roc wil Volkswagen graag een (extra) graantje meepikken op de boomende SUV-markt. Qua afmetingen plaatst de T-Roc zich onder de Tiguan (2cm smaller, 25cm korter en 8cm lager), maar qua doelgroep is er een groot verschil tussen beide modellen. Daar waar de Tiguan vooral mikt op gebruiksgemak en comfort, is de T-Roc bedoeld voor stadsmensen die een charismatisch uiterlijk en leuke prestaties verkiezen boven ruimte. De vergelijking valt te trekken met de marktstrategie van zustermerk Audi, waar de Q2 en de Q3 op dezelfde manier de markt verdelen als respectievelijk stijlfiguur en werkpaard.

Deze nieuwe crossover kadert trouwens in een heus SUV-offensief van VW met de dit jaar ook de lancering van de Atlas en Teramont voor respectievelijk de Amerikaanse en Chinese markt. Volgend jaar volgt dan de nieuwe Touareg, en nog later de T-Cross, een kleinere versie van de T-Roc. Op een eerste elektrische SUV uit Wolfsburg is het tot slot wachten tot 2020, wanneer de I.D. CROZZ uit de fabriek rolt.

Onduitse frivoliteit

Als new kid on the block getuigt de T-Roc van een naar VW-stijl frivole vormgeving. Een blik op de tweetonige lakuitvoering, opvallende (optionele) dagrijlichten, chromen details, optioneel panoramisch dak, opvallende C-stijl (hallo Audi Q2), optionele 17-duimsvelgen, dakspoiler en felle kleuren in de catalogus en je weet het: deze Wolfsburger wil zeker opvallen in het verkeer.

Ook binnenin wordt de nieuwe stijl doorgetrokken. We herkennen de binnenpanelen in carrosseriekleur uit de nieuwe Polo, waar we ook het Active Info Display uit herkennen. Het binnenwerk van de T-Roc is trouwens grotendeels op de bestuurder gericht. Zo is er vooraan voldoende plaats, ook qua hoofdruimte door het ontwerp van het dak, en is er achteraan een koffer die met een inhoud van 445 liter zowat de grootste uit zijn segment is. Dupe van het verhaal is wel de passagier op de achterbank, voor wie weinig plaats is overgelaten. Vooral de nodige beenruimte ontbreekt indien de bestuurder groter dan 1m85 is.

1
2
3
DELEN