Te koop: Lancia Delta S4 Stradale… met 784 kilometer op de teller

1446

Bij de nog steeds talloze Lancia-fans behoeft de legendarische Delta S4 uiteraard geen verdere introductie, voor de anderen geven we graag een extra woordje uitleg. In de jaren ’80 nam Lancia met de Delta S4 deel aan het Group B-rallykampioenschap, zonder enige twijfel het meest dubieuze en donkere hoofdstuk uit de hele rallygeschiedenis. De technologische vooruitgang en het gebrek aan technische reglementen resulteerde destijds in een bijzonder gevaarlijke cocktail, de wagens die aan de start verschenen bleken pk-zwangere en venijnige moordwapens die zowel onder de soms roekeloze toeschouwers als achter het stuur slachtoffers maakten. Het laatste incident, de dodelijke crash van Henri Toivonen en copiloot Sergio Cresto in Corsica, betekende meteen ook het einde van de Group B.

Henri Toivonen in zijn Lancia Delta S4. Later zou de Fin omkomen in een zware crash tijdens de rally van Corsica.

Stradale

Om de Delta S4 te mogen inzetten in het Group B-kampioenschap, moest Lancia destijds minstens 200 exemplaren van een straatlegaal homologatiemodel op de markt brengen. Dat werd uiteindelijk de Stradale, een hot hatch avant la lettre die de 1,8 liter met bijna 600 (!) pk inruilde voor een iets bescheidenere variant met 250 paarden. Daarmee kan de Stradale ook naar huidige normen aardige statistiekjes voorleggen, met een spurt van 0 naar 100 in 6 seconden en een top van 225 km/u.

Het exemplaar dat momenteel wordt aangeboden door Jean Lain Vintage Cars is er eentje uit het laatste bouwjaar 1986, met nauwelijks 784 kilometer op de klok. Bovendien werd de koets gesigneerd door niemand minder dan Massimo ‘Miki’ Biasion, de man die zich in 1988 en 1989 tot wereldkampioen kroonde in een Lancia Delta Integrale. Een samenloop van omstandigheden die maakt dat deze Lancia Delta S4 Stradale een slordige… 500.000 euro moet kosten.

DELEN