BMW i8 Roadster doet je nu al snakken naar de lente

382

De timing mag op het eerste gezicht een beetje vreemd lijken, toch komt de BMW i8 Roadster perfect op tijd om je ontluikende winterblues in de kiem te smoren.

BMW heeft zopas de eerste beelden en technische details vrijgegeven van zijn i8 Roadster, die samen met de bijgewerkte Coupé de spilfiguur moet worden van BMW’s i-gamma. Qua looks lost de i8 Roadster alvast de verwachtingen in, BMW is erin geslaagd de softtopconstructie netjes in te passen in het gesculpteerde koetswerk zonder de vleugeldeuren te slachtofferen. Het mechanisme opent en sluit de kap in zo’n 15 seconden, en dat aan snelheden tot 50 km/u. Wanneer het dak geopend is, vouwt de softtop zich verticaal op achter de inzittenden, waardoor achter de stoelen nog zo’n 100 liter extra opbergruimte overblijft.

(lees verder onder de video)

Nieuwe plug-in technologie

Nog belangrijker is dat beide modellen een doorontwikkelde versie van BMW’s plug-in hybride eDrive-aandrijfsysteem in het vooronder krijgen, waarbij de gekende 1,5 liter-driecilinder van 231 pk bijgestaan wordt door een grotere batterij (van 7,1 naar 11,6 kWh) met extra vermogen (+ 12 pk). Daarmee heeft de i8 Roadster nog steeds geen schijn van kans tegen de Tesla Roadster, maar een spurtje van 0 tot 100 in 4,6 seconden behoort niettemin tot de mogelijkheden. Wat wél in het voordeel spreekt van de Duitser: hij komt in mei 2018 op de markt (en bij Tesla weten ze het allemaal nog niet zo goed). Met die extra punch is de i8 ook in staat om volledig emissieloos te rijden tot 105 km/u – voorheen 70 km/u -, terwijl de elektrische actieradius toeneemt tot 55 kilometer (53 voor de Roadster).

Dankzij de nieuwe batterijcapaciteit voldoen zowel de BMW i8 Roadster als de BMW i8 Coupé ook aan de nieuwe Belgische fiscale spelregels voor plug-in hybrides (minstens 0,6 kWh/100 kg). De BMW i8 Coupé zal daardoor ook vanaf 2020 voor de volle 100% aftrekbaar zijn, voor de BMW i8 Roadster gaat het om 98% aftrekbaarheid.

Première in januari… maar niet in Brussel

Terwijl de BMW i8 Roadster op dit eigenste moment zijn debuut beleeft op het Salon van Los Angeles, houdt München de i8 Coupé liever nog even in de coulissen tot midden januari. Dat betekent dat de i8 Roadster één van dé grote publiekstrekkers zal worden op het Brusselse autosalon, al heeft Brussel daarmee nét geen grote wereldprimeur te pakken. Die beleeft de i8 Coupé nauwelijks 24 uur eerder op het Salon van Detroit…

Update: BMW maakt Belgische richtprijzen bekend

Inmiddels hebben we ook al de hand weten te leggen op de Belgische (richt-)prijzen voor de nieuwe i8 Coupé en Roadster, die respectievelijk voor 148.500 en 166.500 euro van eigenaar zouden veranderen. Onder voorbehoud, want de officiële catalogusprijzen worden pas morgen definitief vastgelegd. In ieder geval mag je er dus van uitgaan dat de i8 een kleine 5.000 euro duurder wordt ten opzichte van de huidige generatie, al krijg je er wel een opgewaardeerd interieur, een grotere standaarduitrusting en een aanraakscherm voor de boordcomputer voor in ruil.

DELEN