Elke constructeur brengt tegenwoordig een SUV op de markt. Ook Mitsubishi gaat mee in de hype, al kiezen de Japanners er bewust voor om weg te blijven van de platgetreden paden.

Mitsubishi viert zijn honderdjarig bestaan en het toetreden tot de alliantie Renault-Nissan zoals het hoort, met de lancering van een nieuw model. Met de Eclipse Cross wil Mitsubishi alvast scoren in het hyperpopulaire segment van de compacte en middelgrote SUV’s, daar waar de Nissan Qashqai’s, Peugeots 3008 en Hyundai Tucsons van deze wereld al even grote verkoopsuccessen halen. Al doet de Japanse constructeur geen simpele copy-paste van het succesrecept. Nee, ook de nieuwe Mitsu moet gebouwd worden op de fundamenten die de stal al honderd jaar gebruikt.

Die eigenwijze keuze zorgt alvast voor een gedurfd design. “We weten dat we met de achterzijde polariseren, maar daar hebben we geen probleem mee”, klonk het bij de communicatieverantwoordelijke van Mitsubishi, doelend op de forse heupen en brede spoiler die over de achterruit loopt. En je kan hem moeilijk ongelijk geven. Ook wij twijfelen nog tussen de termen “opvallend” en “potsierlijk”. Die spoiler neemt trouwens flink wat van het zicht weg, al zorgt de extra ruit onder de spoiler wel voor wat extra visibiliteit. Toch zal je voor korte manoeuvres vooral op de achteruitrijdcamera moeten afgaan.

iPhone-generatie

Mitsubishi’s nieuwste telg positioneert zich in het gamma tussen de ASX en de Outlander, waar hij grote delen van het platform mee deelt, net als de wielbasis (2,6 meter). In de toekomst zal de ASX trouwens wat krimpen en de Outlander groeien, zodat de Eclipse wat meer ademruimte krijgt. En van (adem)ruimte gesproken, dat is wel het minste wat je krijgt in deze SUV-coupé. Zowel bestuurder als passagiers hebben ruimte zat en dankzij het verlaagde dashboard krijg je een nog groter gevoel van ruimte en een beter zicht. Die grote passagiersruimte zorgt er in combinatie met het coupédak wel voor dat de kofferruimte eerder beperkt is (341 l tegenover 430 l bij de Qashqai, 520 bij de 3008 en 488 l bij de Tucson). Dat maakt Mitsubishi trouwens goed door de 20 cm verstelbare achterbank (in 1/3e-2/3e verhouding). Al offer je dan natuurlijk beenruimte op …