Hoewel zijn naam indruist tegen de nieuwe nomenclatuur van het merk – anders had hij CLE moeten heten – is het concept achter de CLS nog steeds hetzelfde. Je kijkt dan ook naar de laatste Mercedes-Benz E-Klasse, die zich voor de gelegenheid in het kleedje van een bijzonder aantrekkelijk vierdeurscoupé heeft gestopt.

Voor de getailleerde doorlichting wachten we met veel plezier op de officiële perspresentatie, de lancering op het Salon van Los Angeles heeft ons wel al een en ander bijgebracht over de onderhuidse evoluties. Zo noteren we de intrede van een nieuwe generatie 3 liter zes-in-lijn motoren, met 286 of 340 pk in dieselversie en 367 pk voor de benzine. Die laatste maakt bovendien gebruik van de nieuwe EQ Boost-technologie, waarbij een geïntegreerde elektromotor 250 extra Newtonmeters en 16 pk’s in de balans werpt.

Mercedes biedt drie verschillende ophangingen aan, waaronder de variabele Dynamic Body Control en Air Body Control. Mercedes belooft verder nieuwe LED-lichtunits met een uitzonderlijke lichtsterkte, die nog 1 Lux bedraagt op een afstand van 650 meter. Verwennen doet de nieuwe CLS met de Energizing-comfortfunctie, die een behaaglijk samenspel creëert tussen de airconditioning, de verwarmde en masserende zetels en de verschillende interieursferen.

DELEN