Volgende maand wordt in Arizona een Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen uit 1939 geveild. De verkoop van zo’n goed geconserveerde Super Mercedes is op zich al een nieuwswaardig feit, toch is het vooral de duistere voorgeschiedenis van de wagen die hem zijn historische waarde oplevert.

Het gaat namelijk om het exemplaar met chassisnummer 189744, die werd gebouwd in opdracht van een zekere Adolf Hitler en zijn privéchauffeur, SS’er Erich Kempka. De wagen deed dienst als paradewagen tijdens de beruchte Nazi-bijeenkomsten, en werd ook ingezet voor een staatsbezoek van de Italiaanse leider Mussolini in juni 1940.

Om de staatshoofden en de Führer te behoeden voor eventuele aanslagen, was de wagen voorzien van een voor die tijd ongeziene veiligheidsuitrusting, inclusief een gepantserde carrosserie, kogelwerend glas met een dikte van 30 millimeter en een bijkomende, beweegbare kogelwerende wand achteraan. Voor de aandrijving zorgde een kolossale 7,7 liter-achtcilinder met 230 pk, een cavalerie die meer dan welkom was om het gevaarte enigszins vooruit te branden.

Belgische link

Opvallend is dat de 770K na de Tweede Wereldoorlog ook even in Belgische handen is geweest. Nadat de wagen werd geconfisqueerd door de Amerikaanse geallieerden, ging de wagen in 1946 over in handen van de Antwerpse tabakfamilie Van der Elst, alvorens in 1949 opnieuw te verkassen naar een Amerikaanse verzamelaar.

Op 17 januari zal de wagen opnieuw te koop worden aangeboden door Worldwide Auctioneers tijdens de bekende Scottsdale Auction. Over de verwachte opbrengst wil het veilinghuis voorlopig niet communiceren, al geeft het ons wel al mee dat het 10 procent van de biedprijs zal aanwenden voor bewustmakingscampagnes over het nazisme en de holocaust.