Peugeot 308 TCR: voor het heetst van de strijd

397

Bij Peugeot Sport wordt dezer dagen vol zelfvertrouwen toegeleefd naar de 40e Dakar-editie, toch weigeren de mannen uit Sochaux hun circuitambities tijdelijk in de spreekwoordelijke koelkast te stoppen. Integendeel.

Met de nieuwe 308 TCR heeft Peugeot Sport zopas alweer een bijzonder warmbloedige welp onthuld, één die gemaakt is om zijn kunstjes (jammer genoeg) uitsluitend op afgesloten circuits te vertonen. Concreet gaat het om een doorontwikkelde versie van de vorig jaar opgeleverde 308 Racing Cup, die dankzij een opgekietelde 1,6 liter-turbomotor 350 pk en 420 Newtonmeters aflevert aan de voorwielen. Schakelen gebeurt nog steeds met een (weliswaar licht aangepaste) sequentiële zesbak. Naast de forse bodykit en een achterspoiler die probleemloos kan dubbelen als strijkplank, onderscheidt de 308 TCR zich verder via een aangepaste remkit en een bijgespijkerde ophanging.

4,5 euro per kilometer

De nieuwe 308 TCR, die per direct bestelbaar is voor privéteams en vanaf april geleverd kan worden, verandert van eigenaar vanaf 109.000 euro (excl. btw). Peugeot Sport voegt er evenwel aan toe dat de running cost beperkt blijft tot 4,5 euro per afgelegde kilometer, terwijl de motor het minstens 5.000 racekilometers kan uitzingen vooraleer een revisie zich opdringt.