Met zijn megalomane 6 liter-W12 en een 4 liter-V8 op diesel is de Bentley Bentayga een graag geziene gast bij de Belgische belastingdiensten. Bij Bentley zelf vinden ze het echter stilaan tijd om een paar rekeningen te vereffenen…

In de coulissen wordt al geruime tijd gespeculeerd over een uitbreiding van het motorenaanbod van de Bentayga. Dit keer meent AutoGuide het bewijs gevonden te hebben bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration, waar Bentley zopas een document heeft ingediend om een 550 pk sterke Bentayga met een 4 liter grote V8 te laten homologeren voor 2019. Cijfers die bij de VAG-adepten meteen een belletje mogen doen rinkelen, want het zijn exact dezelfde specs die we ook aantreffen in de Porsche Cayenne Turbo. Industriële logica, zoals dat dan heet.

PHEV: debuut in Genève

In de categorie financiële (en ook wel een beetje ecologische) logica heeft Bentley inmiddels ook bevestigd dat de Bentayga een plug-in hybride afgeleide krijgt. Die zal gebaseerd zijn op de stekkerhybride versie van – alweer – de Porsche Cayenne, waar een 2,9 liter-V6 en een ondersteunende elektromotor een gecombineerd vermogen van zo’n 416 pk leveren. Zowel de PHEV-versie als de V8-‘instapbenzine’ zouden hun debuut beleven op het Salon van Genève (maart 2018), om tegen het najaar bij ons op de markt te verschijnen.

DELEN