Tijdens het autosalon slaan onder andere Ferrari, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Aston Martin, Rolls-Royce, Alpine, McLaren én AutoBuzz.be hun tenten op in Paleis 1 van Brussels Expo. Welke kleppers ze dit jaar hebben meegebracht voor jouw visueel genot? Onze twee AutoBuzz-Blikvangers zochten het ter plaatse voor je uit.

Het wordt de komende tien dagen koppen lopen in Paleis 1 van de Heizel, waar alle prestigemerken de bühne delen in een feeërieke en exclusieve setting. Het premiumpaleis verenigt voor het derde jaar op rij het allermooiste, -snelste en –duurste wat er op Planeet Auto te vinden is, met een gastenlijst waar elke rechtgeaarde autoliefhebber spontaan van begint te saliveren. Bovendien is organisator FEBIAC erin geslaagd een aantal spraakmakende nieuwkomers aan de haak te slaan, zo mochten we met eigen ogen vaststellen na onze eerste (maar zeker niet de laatste) rondgang. Een bloemlezing:

1. Alpine A110

Een nationale première mogen we de nieuwe parel aan de kroon van de Franse auto-industrie officieel niet meer noemen, vermits we tijdens de Zoute Grand Prix in Knokke al exclusief mochten kennismaken met het allereerste exemplaar op Belgische bodem. Toch blijft de herboren A110 een auto waar een mens het spontaan wat warmer van krijgt, zeker nu de eerste recensies alleen maar beamen wat Alpine ons de voorbije jaren heeft beloofd: dit is een toppertje.

2. Ferrari Portofino

Op het Salon van Frankfurt verraste Ferrari vriend en vijand met de Portofino, hier in Brussel mag de inmiddels bejubelde opvolger van de California T zich opmaken voor een warme ontvangst. De 3,9 liter grote V8-biturbo zag zijn vermogen aanzwellen tot de symbolische kaap van 600 pk, vermogen dat vrijkomt bij 7.500 t/min. Het koppel piekt op 760 Nm, met een curve die zijn maximum aanhoudt tussen 3.000 en 5.250 t/min.

De Portofino stelt zich echter niet tevreden met wat extra spierballengerol. Onderhuids schuilt het actieve en elektronisch gestuurde differentieel E-Diff 3, de elektrische stuurbekrachtiging (zoals in de 812 Superfast) en een chassis dat extra stijfheid aan een lager gewicht koppelt. Resultaat: een ‘instapper’ die de 0 tot 100 aftikt in 3,5 seconden.

 

3. Rolls-Royce Phantom

Bij Rolls-Royce zien ze spoken dit jaar, nu de inmiddels achtste (!) generatie van de Phantom zich opmaakt om een aantal Belgische topmanagers en andere rijkelui van aangepast vervoer te voorzien. Beschouw de Rolls-Royce gerust als het meest decadente wat je op het Salon van Brussel zal aantreffen, met een ongeëvenaarde graad van verfijning en eindeloze personalisatiemogelijkheden als voornaamste verkoopargumenten. Onder de motorkap schuilt voortaan een van twee turbo’s voorziene 6,5 liter-twaalfcilinder van 563 pk, die standaard aan een door ZF geleverde achttrapsautomaat hangt om het vrachtwagenkoppel van 900 Nm (beschikbaar vanaf 1.700 t/min) zo efficiënt mogelijk kwijt te raken. Over prestaties en verbruik wordt natuurlijk met geen woord gerept, al hoef je op dat vlak natuurlijk geen mirakels te verwachten. Geen Rolls-Royce rijdende kat die er wakker van ligt, trouwens.

4. Aston Martin Vantage

Voor de ene een instant beauty, voor de andere een (weliswaar hele dikke) MX-5: zoals wel vaker bij hoge bomen, vangt ook de nieuwe Aston Martin Vantage meteen veel wind. Je zal de Britse supersporter dus met eigen ogen moeten komen aanschouwen op de Brusselse salonstand, waar de Vantage samen met de DB11 Volante het mooie weer maakt. Interessant om weten is dat het kloppende hart van de nieuwe Vantage voortaan Duits bloed richting achterwielen pompt, de centraal ingeplante 4 liter-V8 van AMG-makelij produceert 510 pk en 685 Nm aan koppel. Daarmee staat de Brit in 3,7 seconden aan 100 km/u, terwijl hij nadien vlotjes doorstoomt tot de naald 314 km/u aanwijst. Schakelen gebeurt via een achttrapsautomaat van ZF. De eerste exemplaren van de nieuwe Vantage zullen wellicht tegen de lente in het straatbeeld opduiken, in het tweede deel van 2018 gevolgd door een nieuwe Roadster-variant.

5. McLaren 720S

Voor de veelbesproken McLaren Senna kwam het Salon van Brussel jammer genoeg wat te vroeg, desondanks steelt McLaren-invoerder Ginion dit jaar de show met het andere toptalent uit Woking: de 720S. Zoals zijn naam al prijsgeeft, legt de gedoodverfde Ferrari 488GTB-killer de lat alweer wat hoger. De gekende 3,8 liter-V8 beukt voortaan door de 700 pk-grens, samen met een leeggewicht van 1.400 kilogram moet dat vermogen ruimschoots volstaan om je aan warp speed van A naar B te brengen. Of ergens te crashen in between, zoals pijnlijk bewezen werd tijdens zijn officiële publieksdebuut op de Zoute Grand Prix…

6. Audi R8 RWS

Driewerf hoera voor de driftliefhebbers, op het Salon van Brussel verruilt de Audi R8 zijn verdomd efficiënte Quattro-vierwielaandrijving voor een speelsere, achterwielaangedreven lay-out. Daarmee volgt de Duitser het voorbeeld van Lamborghini, dat met de Huracan LP580-2 ook een loepzuivere achterwielaandrijver in de catalogus heeft staan. De RWS-versie van Audi (voor Rear Wheel Series) maakt nog steeds gebruik van de 540 pk sterke atmosferische V10-motor, maar zet niettemin zo’n 50 kilogram minder op de bascule. Spurtjes van 0 tot 100 km/u zijn voorbij in 3,7 seconden (3,8 voor de Spyder), de topsnelheid bedraagt een weinig relevante 319 km/u. De achterwielaangedreven Audi R8 Coupé V10 RWS komt in een beperkte reeks van 999 exemplaren op de markt.

7. De Mystery Car van AutoBuzz.be

 

Voor dé grote verrassing in Paleis 1 moet je dit jaar op onze eigen AutoBuzz.be-salonstand zijn, waar we voor de gelegenheid een grote blackbox hebben opgetrokken. Niet om je te pesten, wel om ervoor te zorgen dat je (eventjes) de tijd krijgt om onze Mystery Car – kleine tip: we spreken hier over de snelste straatlegale auto ter wereld – in alle rust vanuit alle hoeken te monsteren. Dat je daarbij ook nog eens de kans krijgt om een selfie te nemen waar géén 36 andere salonbezoekers op staan, is mooi meegenomen.