Tijdens het autosalon slaan onder andere Nissan, Subaru, Suzuki, Tesla, Honda en Hyundai hun tenten op in Paleis 3 van Brussels Expo. Welke kleppers ze dit jaar hebben meegebracht voor jouw visueel genot? Onze twee AutoBuzz-Blikvangers zochten het ter plaatse voor je uit.

1. Nissan LEAF

Vorig jaar stond er al een ‘nieuwe’ LEAF met 30 kWh-batterij te pronken op de Brusselse salonstand van Nissan, dit jaar is het de beurt aan een gloednieuwe generatie van de elektrische middenklasser. De tweede LEAF-generatie ontwikkelt voortaan 150 pk, terwijl zijn nieuwe batterij van 40 kWh hem een theoretisch rijbereik tot 378 kilometer oplevert (volgens de inmiddels achterhaalde NEDC-cyclus). Daarnaast wordt de LEAF ook uitgerust met Nissans semi-autonome ProPilot, die zelfstandig sturen, versnellen en remmen mogelijk maakt.

2. Hyundai i30 N

Als er één auto is die je in Paleis 3 absoluut gezien moet hebben, dan wel deze nieuwe i30 N van Hyundai. Omdat het een belangrijk imagoproduct is in de steile opmars van de Zuid-Koreanen, maar zeker ook omdat hij er gewoon vet uitziet. De geslaagde kleurencombo met rode sierstrip, het driehoekige, derde remlicht of de vertrouwen inboezemende Brembo-remzadels, elk detail aan deze i30 N lijkt te bevestigen dat de snelle Koreaan zinnens is de huidige hot hatch-garde met huid en haar te verslinden. Met een cavalerie van 250 of 275 pk moet de i30 N het niet zozeer van zijn pure power hebben, Hyundai hamert er dan ook op dat zijn hot hatch vooral qua rijplezier en bochtenappetijt de nieuwe maatstaf wordt. En dat alles voor minder dan 30.000 euro…

3. Hyundai Kona

Is de i30 N ondanks alles voorbestemd om een nicheproduct te blijven, dan wordt de nieuwe Kona-SUV veel grotere commerciële verwachtingen toegedicht. De agressieve neus, de smalle kijkers en de enorme wielkasten, alles wijst erop dat Hyundai – ooit meeloper par excellence – tegenwoordig niets liever wil dan uit de band te springen. Al kan je er met wat slechte wil ook wel wat designelementen van recente Citroëns in zien…

Met een lengte van 4,16 meter gooit de Koreaan zich in Brussel in de strijd met de Seat Arona, Volkswagen T-Roc en de Kia Stonic. Bij de lancering zal de Kona enkel beschikbaar zijn met de kleine 1.0 T-GDi benzinemotor van 120 pk en een 1.6 T-GDi met 177 paarden, later dit jaar volgen nog twee 1,6 liter grote diesels met 115 en 133, naast een volledig elektrische versie die een rijbereik van circa 400 kilometer belooft.

4. Hyundai i30 Fastback

Hij kreeg al een plaatsje in onze top 18 voor 2018, voortaan kan je hem ook in levende lijve gaan bewonderen op het Salon van Brussel: de Hyundai i30 Fastback. Hoewel meteen herkenbaar als een lid van de nieuwe i30-familie, meet de Fastback zichzelf een eigen identiteit aan via een coupé-achtig silhouet, een unicum in het C-segment. In de gespierde C-stijl, de rechtopstaande kofferlip en de achterste lichtblokken kan je wel wat Mercedes C-Klasse en GLC Coupé ontwaren, maar met de proporties en het visueel evenwicht van de i30 Fastback zit het daarentegen helemaal snor. De met 2,5 centimeter lagere daklijn en de lange motorkap met kenmerkende cascading-grille bezorgen de Fastback een sportieve pose, die verder geaccentueerd wordt door de korte overhang achteraan.

Binnenin neemt de Fastback logischerwijze het interieur en de boordplank van de i30 en i30 Wagon over, inclusief het zwevende infotainmentsysteem en de bijhorende connectiviteitssystemen van Apple en Android. Op motorisch vlak laat Hyundai de keuze uit de 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk, een 1.4 T-GDI met vier cilinders en 140 pk en twee 1,6 liter-dieselmotoren met 110 en 136 pk.

5. Suzuki Swift Sport

In een niet eens zo ver verleden toog de gemiddelde mannelijke salonbezoeker alleen naar de Suzuki-stand voor de traditionele (en politiek niet helemaal correcte) vleeskeuring, dit jaar willen de Japanners de gemoederen beroeren met een attractie van de rijdende soort: de nieuwe Swift Sport. Die kleine pocketracer puurt voortaan 138 pk en 230 Nm uit een 1,4 liter grote turbomotor, maar dat volstaat allicht voor het pluimgewichtje om zijn snedige rijsensaties te vrijwaren. Wellicht krijgt de nieuwe wel een heel ander karakter dan de uittredende generatie, die zijn geluk (bij gebrek aan koppel onderin) liever in de hogere regionen ging zoeken. Naast een verlaagde ophanging onderscheidt de Swift Sport zich door enkele inserts uit carbon en een dubbele einddemper. Het interieur trekt zoals verwacht de sportieve kaart, met rode accenten en beter steunende sportzetels.

6. Honda Civic Type R

Even verderop in Paleis 3 staat nog een wat straffere Japanse hot hatch te pronken, de Honda Civic Type R. Die doet het tegenwoordig met een 2 liter-VTEC van 320 pk, wat van de Type R de snelste voorwielaandrijver op de legendarische Nordschleife maakt. Hoewel de ruige look nog steeds present tekent, heeft Honda de Civic Type R wel wat extra manieren bijgebracht om het gebruiksgemak te vergroten. Zo laat hij zich voortaan rijden in vier verschillende rijmodi, gaande van de op comfort gerichte Comfort-modus tot de hardcore +R-stand, die de dempers, de stuurinrichting en de gasrespons nét hard genoeg zet om je schoonmoeder nooit meer hoeven mee te nemen. We geven het maar mee…

7. Honda NSX

Je zou het bijzonder jammer kunnen vinden dat de schitterende Honda concept cars van Tokio hun weg naar Brussel niet hebben gevonden, al is dat verdriet wellicht snel vergeten wanneer je de nieuwe NSX gespot hebt. De hybride supersportwagen maakt gebruik van een 3,5 liter-V6 en drie elektromotoren, die samen een vermogen van 581 pk afleveren. Tip: ga zeker ook eens kijken naar de nog wat imposantere NSX GT3-raceversie…

8. Subaru Impreza & XV

Het wordt een belangrijk autosalon voor Subaru, dat in één klap twee nieuwe kernmodellen aan het Belgische publiek komt voorstellen: de Impreza en XV. In tegenstelling tot wat het vertrouwde uiterlijk doet uitschijnen, rust de Impreza voortaan op een gloednieuw platform. Domper op de feestvreugde is de enige beschikbare motorisatie: een atmosferische 1,6 liter-benzine met CVT-transmissie die een schamele 114 pk levert… De XV houdt naast de 114 pk-versie gelukkig ook een exemplaar met 156 paarden achter de hand.

9. Tesla Model X

De Tesla Model 3 had met straatlengtes voorsprong de grote ster van het Salon van Brussel kunnen worden, maar wegens de aanhoudende productieperikelen zijn ze er bij Tesla toch niet in geslaagd om één van de (nog steeds zeldzame) exemplaren naar de andere kant van de grote plas te halen. Daardoor blijft de Model X voorlopig het Belgische speerpunt van de Amerikaanse autobouwer, op de stand zijn twee exemplaren van de gezins-SUV met de imposante ‘falcon wings’ en rasechte sportwagenprestaties te zien in P100D-configuratie.