Live in Brussel: Prestige in Paleis 12

475

Dit jaar struint de AutoBuzz.be-redactie van Paleis tot Paleis om je alle nieuwigheden van het Salon van Brussel te presenteren. We lieten je vanmorgen al even in de salonsfeer komen met Paleis 1 en 3, dit keer maken we de oversteek naar VAG-land, dat dit jaar terug te vinden is in Paleis 12.

1. Porsche

We beginnen bij twee kleppers van formaat, meer bepaald de Porsche-nieuwigheden van het Salon: de 718 GTS en de 911 T.

Naar analogie met de 911 T (voor Touring) uit 1968 pakt Porsche opnieuw uit met een puriteinse variant van zijn iconische stamvader. De 911 Carrera T kiest bewust voor minder technologie en hedendaagse comfortsnufjes om de Porschisten te plezieren, een handbak met ingekorte verhoudingen en een mechanische zelfsper doen de rest. Aan de cavalerie van de 370 pk sterke boxermotor wordt niet geraakt, al krijgt de 911 Carrera T wel een (optionele) achterwielsturing mee om nog wat vlotter de hoek om te gaan. Rest je nog de afweging te maken of dat alles een meerprijs van 10.000 euro (de manuele 911 Carrera T begint aan 111.053 euro, de PDK-versie moet minstens 115.361 euro kosten, nvdr) rechtvaardigt…

Net als in het verleden bouwt Porsche het gamma van de 718 Boxster en Cayman op in verschillende trappen, met deze GTS-versies als (voorlopige?) topmodellen. De 718 Cayman en Boxster GTS zien hun 2,5 liter-viercilinderboxermotor opgedreven tot 365 pk (+ 15 stuks tegenover de S-versies), al zijn het vooral de andere mechanische toevoegingen die deze GTS het overwegen waard maken. Zo heeft de GTS standaard een hele resem opties aan boord, zoals het Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch sperdifferentieel op de achteras, het Sport Chrono-pack en het Porsche Active Suspension Management (PASM) dat het koetswerk 10 millimeter dichter tegen het asfalt legt. Vink je de optionele PDK-bak aan, dan spurt deze GTS van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 290 km/u.

2. Bentley

In afwachting van een hybride variant, die al een tijdje in de lucht hangt, behoudt de nieuwe Continental GT het vertrouwen in de good old W12. Dat blok met een longinhoud van 6 liter bestaat eigenlijk uit twee aan elkaar geklonken 3 liters en levert 635 pk (45 meer dan de huidige variant). Met 900 Nm aan koppel, een integrale aandrijving (verhouding 40/60) en zijn automatische achtbak spurt de prestigieuze Britse coupé van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden (- 0,8) en stoomt hij vrolijk door tot de naald 333 km/u aanwijst… in zesde. Net als de cilinderuitschakeling – de W12 kan de helft van zijn cilinders op non-actief zetten onder deellast – zijn de 7e en 8e versnelling vooral bedoeld om het verbruik binnen de perken te houden.

Onder de nieuwe Continental vinden we een (deel van het) platform van de nieuwe Audi A8, bestaande uit staal en aluminium. De carrosserie werd dan weer geproduceerd met technieken uit de luchtvaartindustrie, waarbij aluminium tot 500 graden wordt opgewarmd om vervolgens geperst te worden met gecomprimeerde lucht. In totaal is de nieuwe generatie zo’n 85 kilogram lichter dan zijn voorganger. De actieve ophanging maakt voor het eerst gebruik van drie luchtkamers die tot 60 procent meer lucht bevatten dan een klassieke pneumatische ophanging.

 

3. Bugatti

Werp een blik op de cijfers, en je beseft al snel dat deze Bugatti volledig van de pot gerukt is. 500 exemplaren, 1.500 pk, 1.600 Nm, 420 km/u (elektronisch begrensd), een 8 liter-W16, 1.995 kilo, 0 tot 100 km/h in 2,5 seconden, 275 meter om de 300 km/u-grens te doorbreken en… een prijskaartje van 2,4 miljoen euro.

Nog meer weten? De Chiron is voorzien van een integrale aandrijving en een DSG-bak met zeven verzetten, hij krijgt speciale carbonkeramische remschijven en een actieve spoiler om zijn kolossale massa weer tot stilstand te brengen. Verder kan je kiezen uit vijf verschillende rijmodi die de bodemvrijheid, de positie van de achtervleugel, de gasrespons en de topsnelheid beïnvloeden. Binnenin vind je natuurlijk enkel de allerbeste en -duurste materialen, zoals het een echte Bugatti betaamt.

4. Audi

De nieuwe A7, die in Brussel zijn Belgisch debuut beleeft, valt vooral op door zijn strakker design. Zowel de grille, heupen als koplampen werden merkbaar bijgeschaafd om de nieuwste telg uit Ingolstadt nog sportiever te doen overkomen. Al vergeet Audi natuurlijk de roots van de A7 niet: de sierlijke lijnen, lange wielbasis en dito motorkap van het eerste model zijn wederom van de partij.

De grootste nieuwigheden van de A7 vinden we echter aan de achterkant. Daar kiest Audi voor een spoiler die zich bij een snelheid van 120 km/u automatisch opricht . Een tweede opvallend designelement is de verbinding van de twee achterlichten via 13 rode LED-lampjes over de welgevormde derrière. Een opvallendere versie van het lichtspektakel dat we al bij de A8 zagen.

Schermen tellen

Binnenin de A7 overheerst de luxe. De nieuwste telg uit Ingolstadt neemt enkele elementen van de A8 over qua inrichting en look & feel zoals bijvoorbeeld dezelfde connectiviteits- en bedieningsvormen. Verder is het vooral schermen tellen in het interieur. Zo krijg je een digitale tellerpartij van 12.3 duim voor je neus, eentje van 10.1 duim aan je rechterzijde voor het infotainmentsysteem en tot slot nog een 8.6 duim groot exemplaar voor de bediening van de airco.

Voorts wordt de nieuwe A7 ook uitgerust met een aantal artificiële intelligentiesystemen. Zo zullen de Audi AI Remote Park Pilot en Remote Garage Pilot technologieën ervoor zorgen dat de nieuwste telg uit Ingolstadt automatisch in en uit een parkeerplaats of parkeergarage rijdt. Hiervoor gebruikt Audi’s nieuwste maar liefst vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner. Om het systeem te gebruiken moet je zelfs niet in de wagen zitten. Een simpel commando met de smartphone via de My Audi app is al voldoende. Wie hier nog niet genoeg aan heeft, kan daarenboven nog op de steun van 37 andere rijbijstandssystemen rekenen waaronder de efficiëntie-assistent, die een brandstofbesparende rijstijl ondersteunt.

Hoe rijkelijk de A7 in de cabine is uitgerust, zo mager is het onder de motorkap. De A7 bestormt de markt met enkel een 3.0 liter V6 TFSI (oftewel de 55 in de nieuwe Audi motortaal) gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Deze krachtbron stuurt 340 pk naar de vier wielen en heeft een koppel van 500 Nm. De sprint naar 100 tikt de Sportback af in 5.3 seconden. Daarenboven wordt de krachtbron gesteund door een mild hybridesysteem waardoor het verbruik van de Audi met 0.7 liter per 100 km zou zakken.

Het technologisch machtsspelletje tussen de Audi A8, de Mercedes-Benz S-Klasse en de BMW 7 Reeks is intussen zo oud als de straat, telkens een van de drie Duitsers zijn luxelimousine vernieuwt moeten de twee andere koste wat kost op achtervolgen aangewezen worden. Na de BMW 7 Reeks en – recentelijk nog – de Mercedes S-Klasse was nu de Audi A8 aan zet, de inzending uit Ingolstadt pronkt met een ongeziene waaier aan technologische hocus-pocus om zijn Wettbewerbers uit München en Stuttgart het zwijgen op te leggen.

Zijn zakelijke en best wel vertrouwde design doet op het eerste gezicht anders vermoeden, maar onder deze nieuwe A8 huist wel degelijk een karrenvracht aan artificiële intelligentie. Zo pakt hij als allereerste uit met zelfrijdende technologie van niveau 3, waarmee de A8 volledig op eigen houtje doorheen het (file-)verkeer kan leveren. Bij snelheden tot 60 km/u is de AI Traffic Jam Pilot namelijk in staat om alle rijtaken uit handen van de bestuurder te nemen… alleen staat de wetgever hem dat (voorlopig) nog niet toe.

Neem je liever zelf het stuur in handen, weet dan dat je met de A8 een best wel adequate rijdersauto in huis haalt. Met dank aan het nieuwe, uit aluminium, staal, magnesium en koolstofvezel vervaardigde Audi Space Frame én een (optionele) meesturende achteras, die de rijdynamiek en het bochtengedrag naar een ongezien niveau tilt. Voor een 5,2 meter lange slee, althans. Het motorenpalet van de nieuwe A8 bestaat uit een 50 TDI (met 3.0 TDI van 286 pk), een 55 TFSI (met 3.0 TFSI van 340 pk), een 60 TFSI met 460 pk sterke 4.0 TFSI-motor, een via inductie oplaadbare 60 E-Tron plug-inhybride van 449 pk en tot slot de W12, met de gekende 6 liter-W12 van 550 pk in de neus. Volgend jaar volgt nog een op sportiviteit gerichte S8-variant.

Binnenin doet de A8 Audi’s reputatie op vlak van bouwkwaliteit opnieuw alle eer aan, met het nieuwe MMI-infotainmentsysteem in een absolute glansrol. Het MMI bestaat uit twee boven elkaar geplaatste touchscreens waarop je als inzittende naar hartenlust kan goochelen met de schier eindeloze bedieningsfuncties. Draaiknoppen? Zo 2016, mijnheer.

5. Lamborghini

Het is nog vergeefs zoeken naar de Urus op de Lamborghini-stand, maar de Italianen weten de fans meer dan zoet te houden met deze knap uitgedoste Huracan Performante… Een must-see!