Live in Brussel: De Blikvangers [Paleis 4]

401

Tijdens het autosalon slaan Ford, Citroën, Peugeot, Kia, DS en Isuzu hun tenten op in Paleis 4 van Brussels Expo. Welke kleppers ze dit jaar hebben meegebracht voor jouw visueel genot? Onze twee AutoBuzz-Blikvangers zochten het ter plaatse voor je uit.

1. Ford Fiesta ST

We beginnen met de auto die in Paleis 4 de meeste hoofden zal doen draaien: de botergeile ST-versie van de Ford Fiesta. De blauwe pretraket wordt voortaan aangedreven door een 200 pk sterke 1,5 liter-EcoBoost, een hoogtechnologisch molentje dat voortaan over een dubbele variabele nokkenastiming en zelfs cilinderuitschakeling beschikt. Zo kan de derde cilinder even uitrusten onder deellast, om ongemerkt en ogenblikkelijk (14 milliseconden, zo belooft Ford) weer mee te werken van zodra het rechtervoet verder naar beneden gaat.

De nieuwe ST zal verder ook drie verschillende rijmodi aanbieden, die een impact hebben op de soundtrack, de gasrespons, de stuurbekrachtiging, het torque vectoring en het ESP-systeem. Nu nog hopen dat de impact op het voorlopig onbekende prijskaartje – traditioneel één van de fortes van de Fiesta ST – beperkt blijft.

2. Ford GT

Hoofden doen draaien is één zaak, ze op hol doen slaan een andere. Enter deze Ford GT, een woeste supercar met magnifieke ‘flying buttresses’ en midscheeps geplaatste Ecoboost-V6 met 650 pk. Dichter dan dit zal je echter nooit bij een GT raken, want alle geplande exemplaren hebben al lang een toekomstige eigenaar gevonden…

3. Citroën C3 Aircross

Geheel in lijn met de nog steeds aanzwellende SUV-hype presenteert Citroën in Brussel zijn nieuwste (stads-)avonturier: de C3 Aircross. De frivole Airbumps – je weet wel, de stootkussentjes die we terugvinden op de (inmiddels uittredende) C4 Cactus en de nieuwe C3 – laat hij opvallend genoeg links liggen, gelukkig zijn er wel heel wat andere designelementen (zoals de smalle lichtstrips en de enorme mistlampen vooraan, de bolle wielkasten, …) die deze C3 Aircross naadloos doen aansluiten bij de rest van de opgefriste Citroën-familie.

Onder de motorkap treffen we de gekende PSA-motorisaties, gaande van de 1.2 PureTech-driepitters van 100 of 130 pk en de HDi-dieselmotoren van 90 of 120 pk. Zoek niet naar integrale aandrijving of andere offroadtechnologie, deze C3 Aircross komt er vooral om jonge families en hippe stedelingen te verleiden… en de Citroen C3 Picasso zo definitief naar de geschiedenisboeken te verwijzen.

4. Citroën C4 Cactus

In tegenstelling tot de C3 Aircross, die een surplus aan flair boven zakelijke ernst verkiest, heeft de C4 Cactus – één van de zeldzame echte wereldpremières in Brussel – zopas de omgekeerde beweging ingezet. Bij de facelift werd de C4 Cactus ontdaan van zijn kenmerkende Airbumps, een ietwat vreemde beslissing die lijkt in te druisen tegen alles waar de eigenzinnige middenklasser voor stond. Weg zijn de avontuurlijke dakrails (verhuisd naar de optielijst) en de zwarte strip achteraan, voortaan moet de C4 netjes in het gareel lopen. Begrijpelijk, als je weet dat hij ook in de voetsporen van de ‘klassieke’ C4 moet treden, maar het karakter van de Fransoos schiet er helaas wel bij in.

Kort samengevat zou je dus kunnen stellen dat de gefacelifte C4 Cactus volwassen geworden is. De middenklasser mag als allereerste uitpakken met de revolutionaire Progressive Hydraulic Cushions-ophanging, die later ook op de C5 Aircross zal worden geïntroduceerd. Nog in het kader van het Citroën Advanced Comfort-programma heeft de C4 Cactus recht op de gelijknamige zetels, die veel comfortabeler zouden zitten dan de (vaak bekritiseerde) exemplaren van het uitgaande model. Ook nieuw zijn een rist aan actieve rijhulpsystemen, zoals een automatische noodremfunctie, verkeersbordenherkenning en een (passieve) rijvakhulp.

De C4 Cactus verschijnt in maart op de markt, en zal leverbaar zijn met BlueHDi-diesels van 100 en 120 pk, naast de 1.2 PureTech-benzines met 82, 110 en 130 pk.

5. Kia Stinger

Op het Salon van Brussel stellen de Koreanen met gepaste trots hun allersnelste productiewagen ooit voor: de Stinger. De vierdeurs-GT is afgeleid van de in 2011 voorgestelde GT Concept, en werd mede ontwikkeld door Albert Biermann, een ingenieur die onder meer de chassisafstelling van de BMW M3 (E92) en M5 (F10) op zijn palmares heeft staan. Voor de Kia Stinger opteerde de Duitser voor een combinatie van traditionele MacPhersons vooraan en een multilink achteraan. Verder krijgt de achterwielaangedreven Stinger standaard een mechanisch gelimiteerd slipdifferentieel mee, voor de aandrijving zorgt een drukgevoede 2 liter met 255 pk of een 3,3 liter-V6 biturbo met 365 paarden, telkens in combinatie met een achttrapsautomaat.

Wat al die mechanische weelde oplevert in de universele 0-tot-100-taal? Meer dan respectabele cijfers, zo blijkt, want volgens Kia klokt de strafste Stinger af in 5,1 seconden. Nog steeds geen gerief om een M4 of AMG mee te bestoken, al ambieert de Stinger wel een gelijkaardig niveau op vlak van rijplezier en –beleving. Wait and see

6. Kia Stonic

Met deze Stonic heeft Kia een potentiële hoogvlieger te pakken, de compacte SUV krijgt dan ook niet voor niets een centrale rol op de Kia-salonstand. De op de Rio gebaseerde crossover komt wat tegengas geven aan de eerdergenoemde C3 Aircross, de Volkswagen T-Roc en de Kona van Hyundai, maar kiest bewust voor een iets conventionelere look dan zijn Zuid-Koreaanse stalgenoot. Qua motorisaties is er een atmosferische 1,25-liter met 85 pk gekoppeld aan een manuele vijfbak, en een 1,4-liter met 100 pk. Helemaal bovenaan het gamma komt de drukgevoede 1 liter-driecilinder, 120 pk sterk en gekoppeld aan een manuele zesbak of een automaat met dubbele koppeling. De enige verkrijgbare dieselmotor is de 1.6 CRDi van 110 pk.

7. DS 7 Crossback

Het is eindelijk ‘time to shine’ bij DS Automobiles, nu het Franse luxemerk met de DS 7 Crossback zijn eerste volwaardige DS-model mag presenteren. De Fransen gooien er dan ook meteen de beuk in, en het moet gezegd: de stijlvolle salonstand straalt de stijlvolle klasse uit waarmee het jonge premiummerk zo graag geassocieerd wil worden.

Voor het charisma van de DS 7 Crossback zorgt een enorme winkel aan lichtbronnen met LED’s vooraan, die instaan voor het DS Active LED Vision-lichtspektakel. Dat projecteert een paars licht bij het ontgrendelen van de deuren, om de bestuurder welkom te heten via een draai van 180 graden. Ook achteraan werd bijzondere aandacht besteed aan de lichtunits: de met 3D Full LED-technologie uitgeruste lichtblokken zijn voorzien van een driedimensionaal motief, dat geïnspireerd is op de stijlcanons van de DS E-Tense concept car.

In het interieur vinden we twee schermen met een diameter van 12 inch. Het eerste bedient de multimedia-interface, terwijl het tweede volledig personaliseerbaar is. Ook op auditief vlak heeft DS zijn duit in het zakje gedaan, in het interieur zorgen niet minder dan 14 speakers van Focal Electra voor een optimale geluidskwaliteit.

In afwachting van de plug-in hybride E-Tense – daarvoor moet je volgend jaar nog eens terugkomen – komt de DS 7 Crossback op de markt met vijf motorisaties: drie benzines (THP 225, THP 180 of PureTech 130) en twee diesels (BlueHDi 130 en BlueHDi 180). Nagenoeg alle versies zullen gekoppeld kunnen worden aan een nieuwe automatische transmissie met acht verhoudingen (EAT8).

8. Peugeot Instinct Concept

Naast de gefacelifte 308 vallen er bij Peugeot maar weinig grote nieuwigheden te rapen dit jaar, de Fransen hebben dan maar beslist om één van de mooiste concept cars in te zetten als publiekstrekker. Hoewel de Instinct wellicht nooit het productiestadium zal halen, geeft hij wel de stijlrichting aan die Peugeot de komende jaren wil inslaan. Op technologisch vlak vormt de met zijn omgeving communicerende Instinct een uitstalraam voor toekomstige autonome rijsystemen.

DELEN