Live in Brussel: De Blikvangers [Paleis 5]

550

Tijdens het autosalon slaan Opel, Dacia, Renault, smart en Mercedes-Benz hun tenten op in Paleis 5 van Brussels Expo. Welke kleppers ze dit jaar hebben meegebracht voor jouw visueel genot? Onze twee AutoBuzz-Blikvangers zochten het ter plaatse voor je uit.

1. Mercedes-Benz CLS Coupé

Voor dé grote nieuwigheid in Paleis 5 moet je rechtstreeks doorstomen naar de indrukwekkende Mercedes-stand, waar de CLS Coupé zijn Europees salondebuut viert. De Duitse vierdeurscoupé erft heel wat technologie van de recente E- en S-Klasse-generaties, waaronder de variabele Dynamic Body Control en Air Body Control. Mercedes belooft verder nieuwe LED-lichtunits met een uitzonderlijke lichtsterkte, die nog 1 Lux bedraagt op een afstand van 650 meter. Verwennen doet de nieuwe CLS met de Energizing-comfortfunctie, die een behaaglijk samenspel creëert tussen de airconditioning, de verwarmde en masserende zetels en de verschillende interieursferen.

Op mechanisch vlak noteren we de intrede van een nieuwe generatie 3 liter zes-in-lijn motoren, met 286 of 340 pk in dieselversie en 367 pk voor de benzine. Die laatste maakt bovendien gebruik van de nieuwe EQ Boost-technologie, waarbij een geïntegreerde elektromotor 250 extra Newtonmeters en 16 pk’s in de balans werpt.

2. Mercedes-Benz X-Klasse

Bespaar je de moeite om te zoeken naar een nieuwe G-Klasse, want diens wereldpremière is helaas voorbehouden voor het quasi gelijktijdig georganiseerde Salon van Detroit. Jammer voor ons, maar wél goed nieuws voor die andere nieuwe offroader van Das Haus, de nieuwe X-Klasse. De op de Nissan Navara gebaseerde pick-up onderscheidt zich van zijn donormodel met een surplus aan raffinement, naast een extra potige V6-dieselmotor van 258 pk. Met een sleepvermogen van 3,5 ton speelt de Mercedes X-Klasse mee in de hoogste regionen van de pick-upmarkt, daarnaast beschik je ook nog eens over 1.200 kilogram aan laadvermogen in de laadbak. Die meet trouwens 1,56 op 1,58 meter, genoeg om er een europallet in kwijt te raken.

3. Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio

Zowel de coupé, cabrio als AMG-versies van de S-Klasse staan in Brussen te blinken in opgefriste gedaante, waarbij je wellicht alle moeite van de wereld zal hebben om de zeven verschillen te ontdekken. Voor het overige boekte Mercedes-Benz gelukkig wel een aanzienlijke vooruitgang, met de toevoeging van semi-autonome rijfuncties die de snelheid van de wagen aanpassen aan de curve van een bocht of bij het naderen van een afslag. Ook nieuw is het stuurwiel met aanraakgevoelige bediening, net als de uit twee schermen bestaande instrumentencluster en het nieuwe infotainmentsysteem, dat standaard wordt meegeleverd.

Ook onderhuids zijn de wijzigingen veel ingrijpender dan de looks doen uitschijnen, daar beschikt de V8 uit de S560 voortaan over cilinderuitschakeling, terwijl de S450 4Matic gekoppeld wordt aan een automatische negenbak. Bij AMG werd de 5,5 liter-V8 turbo uitgezwaaid, hij wordt er opgevolgd door een 4,4 liter-V8 biturbo met 612 pk.

4. Opel Insignia GSi

Na een afwezigheid van 7 jaar haalt Opel de GSi-badge opnieuw van onder het stof. Op het Salon van Brussel presenteert Opel deze snelle Insignia GSi, die volgens de constructeur zelfs betere prestaties kan voorleggen dan de Opel Insignia OPC van de vorige generatie. Best straf, als je weet dat die een 2,8 liter grote V6 van 325 pk in de strijd gooide… De nieuwe Insignia GSi doet het daarentegen met de gloednieuwe 2 liter-turbomotor van 260 pk, aangevuld met standaard vierwielaandrijving en een specifiek ontworpen Competition-modus, die het ESP-systeem desgewenst monddood maakt voor onversneden rij- en driftplezier. Naast de optische opsmuk krijgt de GSi ook een set Brembo-remklauwen met een diameter van 345 millimeter mee, een met een centimeter verlaagd sportonderstel en een op sportiviteit afgestemde software van de achttrapsautomaat.

5. Opel Insignia Country Tourer

Stoere softroaders – genre Audi Allroad en Volvo Cross Country – hebben in het verleden relatieve successen geboekt, al worden ze de voorbije jaren wel wat weggedrumd door de talloze SUV’s en crossovers die onze wegen (over-)bevolken. Het houdt Opel weliswaar niet tegen om in Brussel alsnog een avontuurlijke versie van zijn Insignia break aan te voeren, die zich uiterlijk onderscheidt via extra carrosseriebeschermers in zwart plastic, een dubbele uitlaat en een aangepaste voorbumper. Op technisch vlak is vooral de met 20 mm verhoogde bodemspeling het vermelden waard, net als de integrale aandrijving met torque vectoring.

Qua motorisaties laat Opel de keuze uit de krachtigste 2 liter-turbobenzines en -diesels, met vermogens van 260 en 170 pk. Om te voldoen aan de avontuurlijke wensen van zijn bestuurder kan de Country Tourer zijn FlexRide-chassis in drie verschillende modi afstellen, die telkens variëren op vlak van ophanging, stuurinrichting, gasrespons en de programmatie van de (optionele) achttrapsautomaat.

6. Renault Mégane R.S.

Het letterlijke en figuurlijke hoogtepunt van de Renault-stand is dit jaar deze gloednieuwe Mégane R.S., een hot hatch waar de fans van het genre al een tijdje zaten op te wachten. Voor de nog steeds relatief bescheiden prijs van 34.550 euro krijg je een door Renault Sport geprepareerde middenklasser met een 280 pk sterke 1,8 liter-turbomotor in de neus, qua transmissie laat Renault (in tegenstelling tot de Clio R.S.) de keuze uit een EDC-automaat met dubbele koppeling of een manuele schakeldoos.

7. Renault SYMBIOZ

De andere grote publiekstrekker op de Renault-stand is de futuristische SYMBIOZ, Renaults visie op hoe auto’s er anno 2030 moeten uitzien. Tegen die tijd wil de volledig geconnecteerde SYMBIOZ een verlengstuk van je huis worden, een rijdend salon dat zich naadloos laat integreren in je dagelijkse leven. En om dat allemaal een beetje spannend te houden, beschikt de elektrische SYMBIOZ niettemin over een fikse 600 pk…