Het elektrische geweld op het autosalon van Brussel

948

Als we de verschillende autoconstructeurs mogen geloven, breekt de elektrische wagen binnenkort helemaal door. Op de Brussels Motor Show worden dan ook de grote elektrische kanonnen in stelling gebracht om het publiek te overtuigen…

1. BMW i3

BMW’s kleine elektrische wagen kreeg tijdens het Salon van Frankfurt een upgrade die het Belgische publiek voor het eerst in Brussel kan bewonderen. Meer nog, de i3 kreeg er met de i3S een sportief broertje bij. Beide wagens krijgen een batterij van 33 kWh, een vooruitgang van 8 kWh.

2. Citroën E-Méhari

Citroën steekt dit jaar zijn E-Méhari in het nieuw dankzij een facelift. Vooral het interieur van de strandbuggy werd onder handen genomen, we kunnen gerust spreken van een volledige make-over. Daarenboven is de wagen vanaf nu ook beschikbaar in hardtopversie.

3. Smart ForTwo / ForFour EV

Kleine, lichte wagens lenen zich het best voor een elektrische aandrijving. Dat moet Smart zo fel geïnspireerd hebben dat het voor de zomer prompt zowel de ForTwo (foto) als de ForFour een nieuw elektrisch hart bezorgde. Een hart dat Smart trouwens uit de Renault ZOE haalt.

4. Hyundai Ioniq EV

Vorig jaar gooide Hyundai zich voor het eerst in de elektrische markt met de Ioniq. Met een actieradius van ongeveer 280 kilometer presteert hij minder goed dan bijvoorbeeld de ZOE, maar hij geeft er wel extra ruimte en comfort voor in ruil. De Ioniq is trouwens ook leverbaar in hybride en plug-inversie.

5. Kia Soul EV

Kia rustte zijn speelse Soul uit met een elektrische motor. Een dure opdracht voor de Koreanen, want de EV kost zowat het dubbele van zijn benzinebroertje. Dat stevige prijskaartje rechtvaardigt de Soul wel gedeeltelijk dankzij zijn grote batterijcapaciteit en royale basisuitrusting.

6. Nissan LEAF


De nieuwe LEAF is een van de grote premières op dit salon. Deze Nissan is een van de meest verkochte elektrische wagens ter wereld en beleeft in Brussel zijn Europese première. De wagen krijgt een batterij van 40 kWh en verder ligt de focus op meer autonomie, meer connectiviteit en meer veiligheid.

7. Renault Zoé

Dankzij sterk verbeterde batterijtechnologie haalt de Renault Zoé een theoretisch rijbereik van 400 kilometer, al voegt Renault er wel eerlijkheidshalve aan toe dat daar in de realiteit slechts 300 kilometer van overblijft. Niettemin een puik resultaat…

8. Renault Twizy

De Renault Twizy is het goedkoopste elektrische vervoersmiddel waarvoor je een rijbewijs B nodig hebt. Deze kleine Renault is momenteel op de markt in twee versies: eentje die slechts 45 km/u haalt en een tweede die 80 km/u rijdt. Die eerste versie mag zelfs bestuurd worden door mensen met een rijbewijs A3.

9. Volkswagen e-Golf


In 2016 gaf Volkswagen een update aan zijn elektrische golf. Het accupakket behield dezelfde afmetingen, maar steeg in capaciteit: van 26,5 naar 35,8 kWh. Dat de technische update ook het vermogen een boost geeft, is uiteraard mooi meegenomen. De e-Golf heeft voortaan 136 elektrische paarden ter beschikking, een winst van 21 eenheden. Het sprintje naar 100 km/u lukt voortaan in 9,2 seconden (t.o.v. 10,4 seconden), terwijl de topsnelheid stijgt van 140 naar 150 km/u.

10. Volkswagen e-Up!

Ook in de Up! lepelde Volkswagen een elektrisch hart. Het kleintje uit het gamma van de Wolfsburgers krijgt een accupakket van 18 kWh, in theorie genoeg voor een actieradius van 150km.

11. Tesla Model S en X

Tesla en elektrisch rijden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Eigenaar Elon Musk lanceerde recent de Model 3 en kondigde plannen aan van een nieuwe roadster en een truck, maar naar onze hoofdstad brengen de Amerikanen enkel hun ‘oudgedienden’ mee: de Model S en Model X.