Hyundai heeft zopas de eerste officiële plaatjes gelost van zijn op stapel staande waterstof-SUV, die dankzij geavanceerde brandstofceltechnologie mag pronken met een emissieloos rijbereik van 600 kilometer.

Dat Hyundai een boontje heeft voor brandstofceltechnologie weten we al sinds de introductie van de ix35 FCEV, nu ruim vijf jaar geleden. Die eerste in serie gebouwde waterstofauto was het resultaat van bijna 20 jaar ontwikkelingswerk met een bestaand model als basis, dit keer zijn de Zuid-Koreanen van een maagdelijk wit blad vertrokken om er uiteindelijk deze volstrekt nieuwe Nexo op neer te pennen. De Nexo staat op een gloednieuwe architectuur, die erop voorzien is om de batterijen zo efficiënt mogelijk weg te moffelen onder de koffervloer. In vergelijking met de ix35 Fuel Cell wint de Nexo behoorlijk wat pk’s (163 versus 136 pk), koppel (395 versus 300 Nm) en – en da’s wellicht het belangrijkste – rijbereik (592 km versus 426 km). De alweer wat lichtere waterstoftanks laten zich in nauwelijks 5 minuten vullen met zo’n 5 kilogram waterstof, waarmee Hyundai een antwoord biedt op dé achilleshiel van traditionele elektrische voertuigen – de nog steeds te lange laadtijden – maar ons tegelijkertijd ook met een heel ander probleem opzadelt: België telt namelijk één openbaar waterstoftankstation. Eén.

Niet in Brussel

Het zal je bijgevolg niet verbazen dat de Nexo nog niet op het Salon van Brussel te bewonderen is, de wagen beleeft op dit moment zijn debuut op de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas. De wagen komt dit jaar op de markt in een aantal landen ‘waar de infrastructuur er rijp voor is’. Daarmee weet je wellicht voldoende…

Van plan om binnenkort een nieuwe wagen te kopen?
Bereken hier bliksemsnel je autolening!