Tegenwoordig moet een vierwieler voor veel consumenten gewoon hip ogen en dikke maatjes zijn met de alomtegenwoordige smartphone, maar de gemiddelde rationele koper wil er vooral niet mee in panne staan langs een voorbijrazende vrachtwagenkolonne. Test Aankoop zocht uit waar je tegenwoordig het best gaat shoppen om zo’n bijna-doodervaring op de pechstrook te vermijden.

Naar jarenlange traditie heeft consumentenorganisatie Test Aankoop een grootschalig Europees onderzoek gevoerd naar de betrouwbaarheid van de verschillende automerken. In totaal werden 37.000 Europese bestuurders bevraagd, waaronder ook zo’n 9.000 landgenoten. Centraal stond de vraag: hoe vaak moesten autobestuurders het afgelopen jaar naar de garage omwille van een panne, en van welke aard was die dan? De resultaten werden vergeleken met die van 2015, en vervolgens werd een score op 100 toegekend aan de 37 automerken die in België te koop zijn.

Japan über alles

Spreken we over betrouwbaarheidslijstjes, dan verwachten we natuurlijk dat de Japanse constructeurs op de voorposten opduiken, terwijl de Italianen het spontaan op een lopen zetten. Clichés, dat zeker, al lijkt er nog steeds een grond van waarheid in te zitten. Zo vinden we in de top 5 maar liefst 4 Japanse autobouwers terug, met Lexus op nummer 1 (met een score van 95 procent), op de voet gevolgd door Toyota, Honda en Porsche (93 procent). Mitsubishi vervolledigt de top 5 met een score van 92 op 100.

In de kelder van het klassement zijn het vooral FCA-merken die er de bedenkelijke honneurs mogen waarnemen, met de Amerikaanse merken Dodge (80 procent) en Chrysler (82 procent), maar ook Alfa Romeo en Fiat, hoewel ze met een respectievelijke score van 83 en 84 procent toch al aardig in de buurt komen van de Japanse concullega’s. De meest voorkomende pannes hebben te maken met de boordelektronica (19 procent), de remmen (8 procent) en de elektronische motorsturing (8 procent).