Voor de vijfde opeenvolgende keer heeft Sebastien Ogier de Rally van Monte-Carlo gewonnen. De Fransman leidde van de eerste tot de laatste meter, maar toch was het geen gemakkelijke klus voor de wereldkampioen.

Op klaarlichte dag is de Sisteron-proef al moeilijk genoeg, maar dit jaar hadden de organisatoren een nieuwigheidje in petto. Sisteron werd dit jaar als eerste gereden, ’s nachts, en dan nog eens in omgekeerde richting waardoor sneeuw en ijs niet in de beklimming lagen, maar in de afdaling. Qua binnenkomer voor 2018 kan dit tellen en de proef zorgde dan ook onvermijdelijk voor de nodige drama’s. Zowat alle rijders gingen in de fout, maar onze landgenoot Thierry Neuville werd het grootste slachtoffer, hij parkeerde zijn Hyundai na een minuut of vier in een sneeuwbank en verloor meteen heel wat tijd.

Operatie redding voor Neuville

Vrijdagmorgen begon operatie redding voor onze landgenoot, maar als snel liep het mis. In de tweede proef reed Neuville lek, waardoor hij nog eens 45 seconden verloor en in een nog uitzichtlozere zeventiende positie belandde. Op die materiaalpech na reed de vice-wereldkampioen wel een sterke dag, met onder andere een snelste tijd in de laatste proef, waardoor hij de dag toch al in de punten afsloot.

© redbullcontentpool.com/fiawrc

Vooraan ging wereldkampioen Ogier voor een soloslim, een plan dat werkte tot hij een fout maakte en zich vastreed in een greppel. Met de nodige hulp van toeschouwers en marshalls kon de Fransman na een 40-tal seconden zijn weg wel verderzetten, maar het kwaad was geschied. Tanak, voor het eerst achter het stuur van de Toyota Yaris, zat op het einde van de dag maar 15 tellen achter Ogier.

Voor de Noor Mikkelsen, een van de favorieten voor de titel, liep het na de eerste proef van de dag mis. Alternatorproblemen maakten abrupt een einde aan zijn podiumaspiraties. U begrijpt dat Hyundai niet meteen goed aan het seizoen begon, en het werd nog erger …

Sneeuw gooit alles overhoop

© redbullcontentpool.com/fiawrc

In de nacht van vrijdag op zaterdag viel er de nodige sneeuw en dat had zo zijn gevolgen. In de eerste proef fungeerden de eerste paar rijders als sneeuwruimers en zo werd het nog moeilijker voor Neuville om plaatsen goed te maken. Op de andere proeven lag er dan weer veel minder sneeuw en dankzij twee snelste tijden kon onze landgenoot zich al snel op positie 7 hijsen. Ogier reed in die eerste proef de tweede tijd, maar belangrijker, hij zette Tanak op 1 minuut en kon daardoor weer rustiger ademhalen.

Dani Sordo, de enige overgebleven Hyundai-rijder zonder pech of tijdverlies, en op dat moment een goeie derde, kwam net iets te snel een gladde rechtste in en gleed zonder pardon de dieperik in. Meteen het einde van zijn rally, want in Monte-Carlo kun je zondag niet meer meedoen onder Rally 2 regels. Voor diegenen die niet gekend zijn met de term: Rally 2 zorgt ervoor dat je wanneer je crasht of pech hebt, je de dag erna terug kunt meerijden, weliswaar met een tijdsstraf van 7 minuten per niet afgeronde proef.

Winst Ogier, Neuville beperkt schade

Sebastien Ogier kwam zondag niet meer in de problemen en pakte voor de vijfde opeenvolgende keer de zege in de Rally van Monte-Carlo, de 41ste zege in zijn reeds rijkgevulde carrière. Interessante statistiek: dit weekend leidde Ogier van start tot finish, ofwel 17 proeven lang. In heel 2017, stond hij maar 14 proeven lang aan de leiding van een rally!

Het zag er lang naar uit dat Thierry Neuville vrede zou moeten nemen met plaats 7, maar in de laatste proef van de dag werd het klassement wat door elkaar geschud. Esapekka Lappi, tot dan toe uitstekend bezig, liet zich verrassen door een bocht vol gravel en reed rechtdoor het decor in. Het kostte hem de nodige moeite om uit de benarde situatie te geraken en het verdict aan de eindstreep was dan ook hard: plaats 4 werd plaats 7. En ook de kloof met Evans, die niet op ideale banden reed, werd door onze landgenoot nog overbrugd. Oef!

© redbullcontentpool.com/fiawrc

Conclusies:

Neuville was met 5 snelste tijden de primus in Monte-Carlo, maar consistentie zal de boodschap worden om de titel te behalen. Andreas Mikkelsen deed van alle titelkandidaten de slechtste zaak. Door zijn mechanische pech op vrijdag kon hij alleen maar hopen op punten in de Power Stage. Hij nam er uiteindelijk 3, maar met alle andere de titelpretendenten in de uiteindelijke top 5, heeft hij wat goed te maken in Zweden. Toyota reed in blok heel sterk, en palmde tot het Lappi-incident plaatsen 2 tot 4 in. In vergelijking met 2017 hebben de Japanners duidelijk een homogener team en ze zouden wel eens het te kloppen team kunnen worden als Hyundai blijft knoeien. Tot over 3 weken in Zweden!

Uitslag

Pos Rijder Wagen Tijd
1 Sébastien Ogier (FRA) Ford Fiesta 4:18:55.5
2 Ott Tänak (EST) Toyota Yaris +58.3
3 Jari-Matti Latvala Toyota Yaris +1:52.0
4 Kris Meeke (VK) Citroën C3 +4:43.1
5 Thierry Neuville (BEL) Hyundai i20 Coupe +4:53.8

 

World Rally Championship tussenstand

Pos. Rijder Punten
1 Sébastien Ogier (FRA) 26
2 Ott Tänak (EST) 18
3 Jari-Matti Latvala (FIN) 17
4 Kris Meeke (VK) 17
5 Thierry Neuville (BEL) 14